Recenze: Volání netvora: Příběh života
Premiéra: 30.3.2017
Celkový čas: 108 minut
Režie: A. Bayona
Scénář: Patrick Ness
Obsazení: Lewis MacDougall, Sigourney Weaver, Felicity Jones, Toby Kebbell, Ben Moor, Lily-Rose Aslandogdu, Geraldine Chaplin, Liam Neeson
Recenze: Volání netvora: Příběh života 77 %

Školou povinný britský mladík Conor O´Malley nežije jednoduchý život. Zesláblá maminka mu pomalu umírá na rakovinu, a protože jeho otec žije v Americe, kam před nepříjemnou životní situací utekl, stará se o Conora babička. Jejich vztah ale zdaleka není idylický. Babička nemá dostatek si, aby mladého chlapce provedla těžkými nástrahami jeho života, a tak místo vlídné výchovy, kterou by si Conor jistě zasloužil, přichází sekýrování a spousta nedorozumění. Navíc ani ve škole nenachází Conor oázu klidu, není v třídním kolektivu oblíbený a čelí šikaně.

Proto rád utíká do alternativní reality. Ve snech jej trápí noční můra, ve které nedokáže zachránit svoji matku před smrtí. Můra se později vyvine v příchod obrovitého monstra, které má podobu oživlého stromu. A ačkoliv si sám velmi dobře uvědomuje, že se jedné o pouze o sny a výplody jeho dětské fantazie, jsou pro Conora tyto sny stále důležitější. Stanou se pro něj místem, kam může utéct od strastí svého reálného života.

Netvor mu ve snech hlasem Liama Nessona postupně vypráví tři příběhy. Na oplátku se poté bude moct ulevit a převyprávět mu ten svůj. Po tři noci tak Conor ve svých myšlenkách sleduje tři poutavá vyprávění, plná krásných záběrů a nádherných animací.

Celým filmem skrz na skrz prostupuje motiv smrti. Emoce ze snímku přímo tryskají. Conor se musí naučit přijmout osud tak, jak je a uvědomit si, že ne vše lze v životě zvrátit ve svůj prospěch. V případě jeho umírající matky mu to jde jen velmi těžko. Netvor v příběhu plní roli jakéhosi psychologa nebo blízké osoby, která vás vyslechne, když vám je ouvej a případně navede na cestu, která míří pryč od depresí a smutku. Nikdo jiný takovou roli v Conorově životě neplní, a tak se není co divit, že si ji ve svých snech a myšlenkách zkonstruuje.

Po technické stránce je film na velmi dobré úrovni. Zejména chvíle, kdy se společně s Conorem vydáváme do tajů Netvorových příběhů, jsou nádherně zpracované. Pozitivně zaujmou i kreslené sekvence ve skicáři Conora a jeho matky.

Podíváme-li se na herecké výkony, malý Lewis MacDougall ála Conor si vyžádá váš soucit, a to i přesto, že zpočátku může působit protivně až lehce arogantně, zejména ve vztahu ke své babičce. Opovržlivý postoj, který k ní Conor zaujme, si nezaslouží. Felicity Jones, která ztvárnila těžce nemocnou matku, dostane jasný úkol. Hrát zkroušenou a emoce vyvolávající postavu. A i když nedostala nějaký velký prostor, rozhodně nezklamala. Liam Neeson sice ve filmu svoji tvář neukázal ani jednou, ale hlas, který propůjčil Netvorovi, funguje a přispívá k vytvoření té pravé atmosféry.

Před sledováním Volání netvora se připravte na to, že vás čeká zásah na vaše city. Kromě toho ale výrazně sází na povedenou vizuální stránku. Ztvárnění netvora, stejně jako výběr prostředí a již zmiňované kreslené pasáže jsou úžasné a patří k ozdobě celého filmu.

Námět, scénář 75 %
Režie 76 %
Výprava 78 %