Recenze: Zakladatel
Žánr: Drama / Životopisný
Premiéra: 26.01.2017
Celkový čas: 115 minut
Režie: John Lee Hancock
Scénář: Robert D. Siegel
Obsazení: Michael Keaton, Laura Dern, Linda Cardellini, Nic Offerman, Patrick Wilson, B. J. Novak, John Carroll Lynch, Griff Furst, Steve Coulter, Cara Mantella, Lauren Lee Denham, Catherine Dyer, Ric Reitz, Victor McCay, Wilbur Fitzgerald, David Silverman, Mike Pniewski,
Recenze: Zakladatel 84 %

Chtěli jste vždy vědět, jaké to je splnit si proslulý americký sen? Inspiraci můžete nyní najít v příběhu Raye Kroce, chlapíka, který stojí za rozvojem největší sítě rychlého občerstvení na světě.

Ray Kroc je průměrně žijící padesátník, který se živí prodejem mixérů a dalších technologických podivností. Jednou si u něj jacísi bratři McDonaldové objednají hned šest kusů mixéru na mléčné koktejly. Pro Kroce je to tak veliká zakázka, že se jí rozhodne vyřídit osobně. Vyrazí tedy za bratry do jejich restaurace. Poté, co jej McDonaldové provedou svým podnikem a svěří se mu s konceptem, který pro přípravu rychlého občerstvení vymysleli, Ray se do něj okamžitě zamiluje.

V této části se film dostává k rozporu, který ve skutečnosti lomcuje i celou reálnou Amerikou. Postava Raye Kroce totiž vychází z příběhu skutečného hrdiny. Mnozí Američané se dodnes nemohou shodnout, zdali Kroce opěvovat za to, jak byznys s hamburgery a hranolky rozšířil po celém světě nebo jej odsuzovat za způsob, jakým to učinil.

Poté, co zjistil, že na projektu bratrů McDonaldových by se dalo skvěle vydělat, probudil se v Krocovi jeho podnikatelský duch. Protože se svým vlastním podnikáním na tom nebyl nikterak valně, spatřil velikou příležitost, jak být úspěšný. Využil toho, že dobráčtí bratři po žádném velkém byznysu jednak neprahli a jednak mu ani nerozuměli, a rozhodl se vzít věci do vlastních rukou. Kroc z tohoto srovnání vychází jako jednoznačně negativní postava, vždyť on je přeci ten, kdo chce sobecky bratrům ukrást jejich koncept, zatímco oni by rádi jen prodávali své dobré burgery.

Ve skutečnosti však tento rozkol Američanům příliš nevadí. Oni spíše oceňuj genialitu jeho podnikání a naplnění jeho amerického snu a na morálně šedou oblast, v níž se přitom pohybuje, příliš nehledí. Zpět k filmu.

Mezi McDonaldovými a Krocem dochází stále více ke konfliktům. Ambiciózní podnikatel si začíná do podniku dosazovat své lidi, hledat nové investory a postupně celý koncept rychlého občerstvení více a více rozšiřovat. Samozřejmě k nelibosti obou bratrů. Asi nebude žádným překvapením ani spoilerem, že McDonaldovým nakonec zbydou oči pro pláč. Ray je z firmy nekompromisně vystrnadí, a dokonce začne sám sebe označovat jako zakladatele McDonald´s.

Pokud nejste obeznámeni s tím, jak celý fenomén kolem červenožlutého potravinářského řetězce s velikým M ve znaku vznikl, je tento film ideální příležitostí k doplnění vašich mezer. A jestliže náhodou patříte k odpůrcům smažených hranolek a rychlých hamburgerů, příběh podle skutečné události, jímž se navíc proplétá veliké morální dilema, se skvělým Michaelem Keatonem v hlavní roli, vás dostane sám o sobě.

V prodejí na DVD a Blu-ray.

Recenze: Zakladatel 84 %

Přidáno: 06.06.2017