Recenze: Aldabra: Byl jednou jeden ostrov
Premiéra: 19.11.2015
Celkový čas: 73 minut
Režie: Steve Lichtag
Scénář: Steve Lichtag
Obsazení: Oldřich Kaiser (vypravěč), Jiří Knot
Recenze: Aldabra: Byl jednou jeden ostrov 81 %

Aldabra je atol, skládající se ze čtyř samostatných ostrovů. Leží zhruba čtyři sta kilometrů severně od Madagaskaru. Lze pokládat za jedno z mála míst na zemi, které si zachovalo svůj původní, nenarušený ekosystém. Pro člověka je totiž bezesporu velice nehostinný. Je zde velice zrádný terén, nedostatek vody a mimo jiné izolovanost od okolního světa. Tomu však vděčíme za to, že je dnes atol celý pokrytý vegetací a najdeme zde faunu všeho druhu. Na 155km2, na kterých se celkem ostrovy rozprostírají, žijí také některé ohrožené druhy, jako je želva obrovská. Opomenout nelze také mořskou fauna, která je zde velice bohatá.

Co možná některé, když poprvé zaslechli o tom filmu, překvapilo je, že jde o dílo z výhradně české produkce. Pod taktovkou Steva Lichtagna, režiséra opravdu spíše dokumentárních snímků, se film natáčel okolo čtyř let. Jistě nebude ani trochu troufalé říci, že šlo o velice náročnou práci. Přeci jenom vstup na tento ostrov je turistům zakázán a filmaři povolení dostávají opravdu pouze zřídka.

Jak je již výše zmíněno, Lichtag, jako režisér, se vždy zabýval z většiny dokumentárními filmy. Proto není divu, že diváka svádí myslet si, že Aldabra: Byl jednou jeden ostrov je dokumentární počin. Při sledování filmu je však bezpečně vyveden z omylu. Kupodivu jde o snímek každým coulem rodinný, čemuž z větší části nahrává jednoduchý děj, mapující osudy místních živočichů. Příběh se však ani nepokouší tvářit jako hlavní pointa, tou je totiž vizuální stránka filmu. Pokud existuje v českém filmovém průmyslu vizuální dokonalost, pak její tento snímek. Zde si však můžeme, ne jako u mnoha českých filmů, dovolit srovnat jej se světovými měřítky. Není třeba to nijak do hloubky rozebírat, protože každý, kdo viděl, jistě souhlasí, že i zde snímek Aldabra: Byl jendou jeden ostrov uspěl.

Velice diskutovanou je výprava Oldřicha Kaisera. Tvůrcům se nedá upřít záměr odlišit se od řadových dokumentů pro děti, což se jim právě díky tomuto vypravěči povedlo. Tolik po právu opěvovaný vizuál byl tak skvěle oživen, což je především z pohledu velkým plusem. Zpochybnit také nelze ani fakt, že právě doplnění Kaisera pomohlo filmu prosadit se i v zahraničí, kde možná sklidit ještě věší ovace než na naší straně hranic. Vypravěč je v anglické verzi filmu dabován známým a ceněným hercem Piercem Brosnanem.

Nezpochybnitelně má snímek opravdu co nabídnout, avšak jeho primárním úkolem je divákovi učarovat krásami Aldabry. Díky špičkovému vizuálu se přesně to podařilo. Ve chvíli, kdy zasednete do sedaček v kině a nasadíte 3D brýle, jste na celých 73 minut přeneseni do ráje a naprosto ochromeni nevídanými krásami, které se objektivu kamer podařilo zachytit. Ať už z to na vás zprvu působí jakkoli, příběh, který ho tohoto prostředí zasadili, opravdu přispívá k finálnímu zážitku.

V prodeji na DVD a Blu-ray (2D+3D).

Přidáno: 30.10.2017