Žánr: Akční / Drama / Thriller
Premiéra: 30.8.2018
Celkový čas: 96 minut
Režie: Albert Hughes
Námět: Albert Hughes
Scénář: Daniele Sebastian Wiedenhaupt
Obsazení: Kodi Smit-McPhee, Morgan Freeman (vyp.), Natassia Malthe, Leonor Varela, Jens Hultén, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Mercedes de la Zerda, Spencer Bogaert, Marcin Kowalczyk, Patrick Flanagan, Priya Rajaratnam
Recenze: Alpha 84 %

Filmy zasazené do období pravěku jsou stále vysoce nedostatkovým zbožím, a objevují se v kinech jen výjimečně. Alpha se k nim zařadil a nabízí poutavý příběh se zvláštní poetikou, který vypráví o nezdolné síle lidského (a zvířecího) ducha. To vše odehrávající se v době, která je dáno ztracená, ale to jí pro nás nikterak neubírá na kouzlu a zajímavosti. Film vychází z povídky režiséra samotného, a příběhově má mnohé co nabídnout, jak se při zhlédnutí snímku přesvědčí všichni diváci.

Příběh filmu se rozvíjí pozvolna. Tvůrci nastolují pomalejší, takřka hypnotické tempo. Film přesto nenudí, protože pomalejší tempo umožňuje lépe proniknout k hlavnímu hrdinovi a později i k jeho vlčímu příteli, a začít jim držet palce a přát jim, aby se ze své těžké situace úspěšně dostali. Základní příběhová linka - mladý lovec se při svém prvním lovu zraní, ostatní ho opustí a on se snaží vrátit zpět - je poměrně prostá, ale na hrdinu i diváky přesto čeká nejedno překvapení. Cesta domů nikdy není jednoduchá, o to víc, když musíte čelit problémům, jako je nedostatek jídla, zima, osamělost a možný útok nebezpečných zvířat, pro něž nejste nic jiného než kořist.

Film nejenom zvládne spolehlivě zaujmout po celou dobu svého trvání, ale rovněž přiměje k zamyšlení. Nabízí osobitý náhled na život samotný a přátelství mezi člověkem a zvířetem, takže je nejenom poutavý, ale také chytrý. Dané otázky pak předkládá nenuceně, umožňuje každému divákovi, aby si odpovědi na ně našel sám.

Po herecké stránce se filmu rovněž nedá nic co vytknout. Herců v něm nevystupuje příliš mnoho, ale žádný z nich nezklame. Prim však nepřekvapivě hraje Keda, kterého ztvárnil mladý australský herec Kodi Smit-McPhee. Navzdory jeho věku (pouhých dvacet dva) let Smit-McPhee odvádí velice silný výkon a zvládá zachytit všechny proměnlivé emoce svého hrdiny, od bolesti přes smutek až k naději. Jeho hrdina působí sympaticky a nelze mu v dané situaci nepřát jen to nejlepší.

Bylo by chybou nezmínit obrazovou podobu filmu. Příběh se odehrává dvacet tisíc let v minulosti, a při sledování filmu opravdu budete mít pocit, že jste se ocitli v pravěku společně s hlavním hrdinou. Po vizuální stránce je film ohromující, kamera předkládá drsné, ale přesto stále nesmírně půvabné scenérie, a jde tak o vyloženou pastvu pro oči. Navíc podobný náhled do pravěkého světa dostanete jen málokdy, proto si ho u sledování tohoto filmu vychutnáte plnými doušky. Film se natáčel v Britské Kolumbii a bez místní přírody by nebyl ani zdaleka tak vydařený jako za současné podoby.

Závěr filmu pak dost možná leckterého diváka překvapí a zanechá na patře příchuť příjemně stráveného času. Alpha tak v nejednom ohledu překvapí. Nejde o typický blockbuster, ale o neobvyklý, chytrý, napínavý a výborně zahraný film, který je navíc vizuálně překrásný a nabídne zase trochu jinou podívanou. Pro milovníky psů (a vlků a jiné zvířeny) jde o povinnost, ale snímek si vychutnají všichni diváci, kteří se naladí na jeho zvláštní poetiku.

Vychází na DVD a Blu-ray. Pro další akčňáky stačí kliknout zde :)

Recenze: Alpha 84 %

Přidáno: 19.01.2019