Recenze: Black Panther
Žánr: Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
Premiéra: 15.2.2018
Celkový čas: 134 minut
Režie: Ryan Coogler
Námět: Stan Lee, Jack Kirby
Scénář: Ryan Coogler, Joe Robert Cole
Obsazení: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Letitia Wright, Winston Duke, Sterling K. Brown, Angela Bassett, Forest Whitaker, Andy Serkis, Florence Kasumba, John Kani, David S. Lee, Rodney Luis Aquino, Sydelle Noel, Stan Lee, Isaach De Bankolé, Danny Sapani, Janeshia Adams-Ginyard, Denzel Whitaker, Sope Aluko, Mark Ashworth, Alexis Rhee, Sebastian Stan, Mohamed Hakeemshady, Francesca Faridany, Lidya Jewett, Seth Carr, Shaunette Renée Wilson
Recenze: Black Panther 84 %

Filmy z Marvelovského filmového univerza posledních deset let kralují kinematografii. Postupně představily řadu hrdinů, z nichž někteří jsou známější (Iron Man, Captain America, Spider-Man) a jiní méně (Hawkeye, Ant-Man). Nyní došla řada i na Black Panthera, superhrdinu, který se poprvé objevil ve filmu Captain America: Občanská válka (2016) a konečně se dočkal svého vlastního sólového dobrodružství. Diváka obeznámeného s tímto filmovým univerzem jistě nepřekvapí, že Black Panther představuje obdobně výbornou podívanou jako většina ostatních snímků z MCU.

Po vizuální stránce je film úchvatný. Oproti předchozím filmům z MCU, které se většinou odehrávaly v New Yorku, potažmo na Asgardu či jinde ve vesmíru, se tentokrát podíváme do zbrusu nového prostředí. Wakanda, technicky snad nejpokročilejší země světa, se ukrývá v srdci Afriky, a tomu odpovídá i její vizuál. Krásná příroda se mísí s pokročilou technologií, a tvůrci filmu nám do detailu představí obojí. Svět, do něhož je příběh zasazen, tak působí velmi živě, sugestivně a s úspěchem nás do sebe vtáhne. Obdobně vydařené je zpracování kostýmů. Oděvy jednotlivých postav jsou velmi kulturně specifické a nedovolí nám zapomenout na to, že sledujeme příběh zasazený do prostředí se svými vlastními pravidly a zákonitostmi. Do třetice všeho dobrého je třeba pochválit zpracování akčních scén. Boje mezi postavami ve správném superhrdinském filmu nesmí chybět a v případě Black Panthera jsou dovedně natočené, přehledně zpracované a vždy zajímavé.

Film nás úspěšně vtáhne do děje. Protože jsme T'Challu poznali již v snímku Captain America: Občanská válka, není třeba příliš zdlouhavě představovat, co všechno tento superhrdina dokáže. Místo toho tvůrci zaplétají složitý příběh boje o moc a lidské životy. Napětí je takřka hmatatelné, postavy si projdou nejednou nelehkou situací, a sázky v příběhy jsou nastaveny pořádně vysoko. Díky tomu film působí neobvykle naléhavě a intenzivně. Ačkoliv se v něm tak najde prostor pro příležitostný humor, z větší části se nese na vážné notě, čímž se výrazně odlišuje od jiných děl z MCU typu Ant-Man (2015) či Thor: Ragnarok (2017).

Ve filmu se vyskytuje větší množství herců, ale většina z nich získá zasloužený prostor. Chadwicku Bosemanovi snadno uvěříte, že je doopravdy superhrdinou. T'Challova geniální mladší sestra Shuri (Letitia Wright) se také ve filmu neztratila. Jako antagonista se blýskl Michael B. Jordan. A z vedlejších rolí si zaslouží vyzdvihnout Lupita Nyong'o, Danai Gurira a Martin Freeman.

Black Panther se zařadí do kolonky méně tradičních superhrdinských filmů. Jde o chytré, napínavé a výborně zahrané dílo, které si zaslouží pozornost všech fanoušků tohoto žánru... a skvělých filmů obecně.

Nyní vychází na DVD, Bluray, 2Blu-ray(2D+3D).

Režie 83 %
Výprava 83 %