Recenze: Blade Runner 2049
Žánr: Sci-fi / Thriller
Premiéra: 5.10.2017
Celkový čas: 163 minut
Režie: Denis Villeneuve
Námět: Philip K. Dick
Scénář: Hampton Fancher, Michael Green
Obsazení: Ryan Gosling, Harrison Ford, Sylvia Hoeks, Ana de Armas, Robin Wright, Jared Leto, Dave Bautista, Carla Juri, Mackenzie Davis, Lennie James, Barkhad Abdi, David Dastmalchian, Wood Harris, Hiam Abbass, Mark Arnold, Edward James Olmos, Sean Young, Sallie Harmsen, Krista Kosonen, Elarica Johnson, Tómas Lemarquis
Recenze: Blade Runner 2049 90 %

Sci-fi trhák Blade Runner (1982) režiséra Ridleyho Scotta se postupem času stal oprávněnou klasikou žánru. Díky své silné atmosféře, pečlivému vykreslení světa Los Angeles roku 2019, propracovanému příběhu a kvalitním hereckým výkonům dodnes uchvacuje diváky. Bylo tak jen otázkou času, než vznikne pokračování. Nakonec to trvalo déle než třicet let, ale dočkali jsme se. Ačkoliv druhé díly navazující na úspěšné filmy se často svému předchůdci nevyrovnají, Blade Runner 2049 představuje zářnou výjimku.

Kanadský režisér Denis Villeneuve se režie filmu ujal s přehledem. Jeho předchozí tvorba dokázala, že je schopen vytvořit výborné snímky, které strhnou díky svému poutavému příběhu a realisticky působícím postavám (krimi drama Zmizení a akční krimi Sicario: Nájemný vrah). Stejné kvality prokázal i při režírování loňského sci-fi Příchozí, jednoho z nejlépe hodnocených děl roku 2016. Blade Runner 2049 pak v jeho podání dokazuje, že můžete velké a potenciálně epické příběhy podat tak, aby dokázaly oslovit i diváka navyklého na dramata z běžného života.

Příběh udržuje pomalejší tempo, což by se jindy mohlo jevit jako překážka, ale v případě tohoto filmu jde o autorský záměr, který funguje. Film postupně vytváří dusivou atmosféru a vede diváka k tomu, aby uvažoval nad tím, co se před ním rozehrává. Stejně jako původní Blade Runner, i jeho pokračování využívá pomalé tempo k tomu, aby vytvořilo přemýšlivou náladu a přimělo vás zauvažovat nad některými důležitými otázkami.

Film je nejenom inteligentní, ale rovněž nádherný po vizuální stránce. Svět roku 2049, tak jak je ve snímku podán, se nám může jevit na míle vzdálený, ale o to zajímavější je ho sledovat. Efekty od roku 1982 hodně pokročily a na podobně tohoto filmu je to znát. Přesto stále platí to, co již zaznělo výše - obraz nepřebíjí myšlenku, a Blade Runner 2049 je v prvé řadě chytrý, a až potom úchvatný.

Samozřejmě nelze zapomenout na herce, kteří ve filmu vystupují. Ryan Gosling se v podobně rozporuplných rolích podle všeho vyžívá (jen si vzpomeňte na jeho hrdinu z filmu Drive) a jako "K" odvádí výborný výkon. Návrat Harrisona Forda je pak pro fanoušky původního Blade Runnera radostí a interakce mezi Rickem Deckardem a "K" tvoří dost možná vrchol snímku. I ostatní herci se neztratili (především Ana de Armas), avšak dvojice Gosling a Ford si film s přehledem krade pro sebe.

Blade Runner 2049 dokazuje, že pokračování filmových legend nutně nemusí být špatná. Tento film obsahuje vše, co učinilo jeho předchůdce legendou. Je nesmírně chytrý, přiměje k zamyšlení, okamžitě strhne a navzdory pomalejšímu spádu a délce hodně přes dvě hodiny nenudí. Nabídne poutavou atmosféru, výborné herecké výkony a v neposlední řadě vás úspěšně přenese do jiného světa, v němž byste sice pravděpodobně nechtěli žít, ale který je nesmírně fascinující sledovat (a to nejenom proto, že film je po obrazové stránce překrásný). Co se druhých dílů týče, lépe to snad ani natočit nešlo.

Výprava 89 %
Recenze: Blade Runner 2049 90 %

Přidáno: 09.02.2018