Recenze: Blok 99
Žánr: Akční / Thriller / Krimi / Drama
Premiéra: 6.10.2017
Celkový čas: 132 minut
Režie: S. Craig Zahler
Námět: S. Craig Zahler
Scénář: S. Craig Zahler
Obsazení: Vince Vaughn, Jennifer Carpenter, Don Johnson, Udo Kier, Geno Segers, Dion Mucciacito, Fred Melamed, Rob Morgan, Tom Guiry, Marc Blucas, Dan Amboyer, Pooja Kumar, Clark Johnson, Mustafa Shakir, Philip Ettinger, Michael Medeiros, Willie C. Carpenter, Larry Mitchell, Gabriel Sloyer
Recenze: Blok 99 85 %

Blok 99 se zařadil k méně viditelným filmům minulého roku. Ne že by neměl co nabídnout, ale v konkurenci blockbusterů a nákladnějších filmů lehce zapadl. Což je jedině škoda, protože film nabízí poutavou podívanou zasazenou do fascinujícího prostředí. Americký režisér S. Craig Zahler předtím natočil pouze jeden celovečerní film, Kosti a skalp v roce 2015, ale již ten svým laděním napovídal, jaký typ příběhů Zahlera láká. Blok 99 je podobně drsný a atmosférický jako jeho předchůdce. Zahler se opět postaral nejenom o režii, ale též o scénář, a na konečném výsledku to jde znát.

Vince Vaughn byl v minulosti známý především z komedií a romantických snímků, takže v tomto filmu ho zprvu možná ani nepoznáte. Dokonale se převtělil do postavy bývalého boxera, který dokáže být zároveň drsný i laskavý (to druhé především ke své manželce). Jeho zarputilost a odhodlanost jsou vlastnosti, díky kterým se s Bradleym snadno ztotožníme a fascinuje nás sledovat jeho život. Vaughn odvádí výborný výkon, z něhož vás chvílemi až zamrazí (především v akčních/násilných scénách). Zdatně mu sekunduje Jennifer Carpenter v roli Bradleyho manželky Lauren a představitelé záporné strany (především pak Udo Kier a Don Johnson).

Blok 99 pochopitelně není film pro každého. Obsahuje nemalou porci násilí, které je povětšinou zobrazeno velmi explicitně. Pravděpodobně si film vzhledem k převaze mužských postav více vychutnají muži, ale i ženy ho mohou bez problémů zhlédnout, pokud jim nevadí drsnější podívaná, v níž se něco jako optimismus prakticky nevyskytuje. Akční scény jsou natočeny přehledně, velmi realisticky a utrpení, kterým hlavní hrdina prochází, se na nás z filmu takřka přenáší.

Navzdory délce přes dvě hodiny příběh udržuje po celou dobu svižné tempo a ani na vteřinu nenudí. Ve filmu se neustále něco podstatného děje, a mnohé z dějových zvratů vás dost možná překvapí (především pak závěr samotný). Pochmurnou atmosféru snímku rovněž dovedně dokresluje práce kamery a kvalitní soundtrack, který byste si sice nejspíš samostatně neposlechli, ale k tomuto příběhu se jako hudební podklad hodí dokonale. Na rozdíl od jiných snímků, které si sice užijete, ale brzy po zhlédnutí vám vymizí z paměti, si tento film budete schopni vybavit ještě dlouho po skončení sledování.

Blok 99 není snímek pro každého. Pokud vás děsí násilí, film vás neosloví. Jestliže jste však naladěni na drsnou a zároveň inteligentní podívanou, chcete vidět Vince Vaughna v pravděpodobně nejzajímavější roli jeho dosavadní kariéry a lákají vás snímky z vězeňského prostředí, tento film je to pravé pro vás. S. Craig Zahler úspěšně dokázal, že pozitivní hodnocení jeho prvního filmu nebyla náhoda a že se řadí k nejosobitějším současným americkým režisérům. Můžeme se tak jen těšit na to, s jakým příběhem přijde příště. Našlápnuto má rozhodně výborně.

Nyní vychází na DVD a Blu-ray.

Režie 84 %
Recenze: Blok 99 85 %