Recenze: Bohemian Rhapsody
Žánr: Životopisný / Drama / Hudební
Premiéra: 01.11.2018
Celkový čas: 134 minut
Režie: Bryan Singer
Námět: Anthony McCarten, Peter Morgan
Scénář: Anthony McCarten
Obsazení: Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joseph Mazzello, Aidan Gillen, Allen Leech, Tom Hollander, Mike Myers, Jess Radomska, Aaron McCusker, Ace Bhatti, Jack Roth, Michelle Duncan, Max Bennett, Dermot Murphy, Tim Plester, Meneka Das, Priya Blackburn, Dickie Beau, Neil Fox-Roberts, Philip Andrew, Adam Lambert, Matt Greenwood
Recenze: Bohemian Rhapsody 93 %

I v dnešním filmovém světě plném fiktivních superhrdinů, nadpřirozených stvoření a jim podobných, stále platí, že nejlepší příběhy píše sám život. Když se lidský život plný nečekaných překvapení, bolesti, ale i radosti a úspěchu podaří úspěšně přenést do podoby filmu, jde o malý zázrak. Nový americko-britský snímek Bohemian Rhapsody toho dosáhl a soudě dle jeho dosavadních úspěchů jak mezi kritiky i širším obecenstvem, dost možná se tento film zapíše do dějin kinematografie obdobným způsobem, jako toho skupina Queen dosáhla v odvětví hudby.

Za filmem stojí americký režisér Bryan Singer, který se specializuje na snímky s výjimečnými jedinci - často takovými, kteří se vymykají většinové společnosti, ať už kvůli své minulosti (drama Nadaný žák) nebo neobvyklým schopnostem (komiksová série X-Men). Bohemian Rhapsody tak odpovídá Singerově předchozí tvorbě minimálně právě v tom, že zachycuje osudy jedince, jehož jméno se právem stalo pojmem samo o sobě - Freddieho Mercuryho. O samotné skupině Queen, jejíž věhlas od doby jejího vzniku ani v nejmenším nezeslábl, ani nemluvě.

Film zvládá nelehký úkol - představit osudy postav napříč delším časovým obdobím. Začíná v roce 1970 a vede diváky i hrdiny až do roku 1985 k vystoupení Live Aid, na němž si návštěvníci mohli poslechnout nesmrtelné hity skupiny Queen, jako jsou například "We Will Rock You," "We Are the Champions" nebo titulní "Bohemian Rhapsody", podle níž tento film získal svůj název. Film díky zachycení širšího časového období svižně postupuje dopředu, nezačne nudit a navzdory délce dvě a čtvrt hodiny si udržuje rychlé tempo. Přímo tak vybízí k opakovanému zhlédnutí, při němž si ho vychutnáte možná ještě víc než napoprvé.

Hodí se poznamenat, že film je povinnost zhlédnout pro fanoušky skupiny Queen. I pokud ale jejich hudbu aktivně neposloucháte, tento snímek vám má mnohé co nabídnout. Což je důkaz jeho síly - předkládá poutavý příběh, který diváky strhne bez ohledu na jejich předchozí hudební preference a zkušenost s touto skupinou.

Na filmu jde jasně vidět pečlivá příprava, jaká mu byla věnována. Nejzjevnější je to v případě vystoupení skupiny, především pak závěrečného koncertu Live Aid. Tvůrci usilovali o to co nejvíce napodobit skutečnou podobu koncertu, takže například gesta herce Ramiho Maleka ztvárňujícího Freddieho Mercuryho odpovídají tehdejším gestům skutečného Freddieho. Takováto věrnost skutečnost se i u životopisných snímků málokdy vidí, a tomuto filmu tak ještě víc přidává na hodnotě. Chvílemi působí takřka jako dokument, až je snadné zapomenout, že sledujete hraný film.

Na co by se ovšem zapomenout nemělo, jsou výborné herecké výkony. Pro amerického herce Ramiho Maleka nejde ani zdaleka o první roli, v minulosti se objevil například ve fantasy sérii Twilight nebo v komediální sáze Noc v muzeu. Rolí Freddieho Mercuryho si ale definitivně vydobyl silné postavení, a zcela právem - lze mu uvěřit každé gesto a slůvko. Ostatní herci také odvádějí solidní výkony, ale Malek snímku jasně dominuje.

Bohemian Rhapsody je výbornou podívanou pro všechny milovníky silných dramat, skvělé hudby a skvostných hereckých výkonů.

Vychází na DVD, Blu-ray, Blu-ray(DigiBook) a 2Blu-ray(UHD+BD). V nabídce máme také soundtrack k filmu na CD a LP. Pro nabídku dalších životopisných filmů stačí kliknout zde :)

Námět, scénář 95 %