Recenze: Čára
Žánr: Krimi / Thriller / Drama
Premiéra: 6.10.2017
Celkový čas: 108 minut
Režie: Peter Bebjak
Scénář: Peter Bebjak
Obsazení: Emília Vášáryová, Tomáš Maštalír, Zuzana Fialová, Milan Mikulčík, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Stanislav Boklan, Kristína Kanátová, Rimma Zjubina, Filip Kaňkovský, Vanesa Antovská, Veronika Strapková, Michael Vrzala, Oleksandr Piskunov
Recenze: Čára 80 %

Adam Krajňák je šéfem pašeráckého gangu. Tak, jak mu kvetou jeho ilegální obchody, jeho osobní život pokulhává. Ačkoliv o tom, že by měl slabý žaludek nemusí být ani řeč, jinak by spolku na pašované cigarety (a mnoho dalšího) nemohl velet, pozvolnému ochabování jeho osobních vztahů to však nezabrání.

Kromě svého rizikového postavení se Adam vždy snažil být i milujícím otcem svých dětí a pevnou rukou ve své rodině. Pod stresem, který mu jeho práce přináší, se mu však i tyto jistoty hroutí pod rukama. Je čím dál více sám a osamělý. Název filmu „Čára“ tak vyjadřuje nejen slovensko-ukrajinskou hranici, přes kterou Adam a spol. pašují zboží, ale i hranici toho, co je schopen ve svém životě snést.

Hladký průběh mafiánských obchodů, jejichž utajení zaručuje zkorumpovaný policejní kapitán, dostává několik trhlin. Adam je sice tvrdý, ale zásadový šéf. S tím, jak roste tlak z ukrajinské strany na rozšiřování obchodů a jak se ustanovuje hranice Schengenského prostoru, začíná mít Adam se svojí zásadovostí problémy. Definitivní zlom přijde ve chvíli, kdy se jedna ze zdánlivě běžných dodávek nepovede. Problémy se v tu chvíli začínají nabalovat. Postupně se jako lavina řítí na Adamovu hlavu. Se svojí zásadovostí se dočkal akorát zrady ze strany svých nejbližších spojenců a jeho psychickému stavu nepomáhá ani rodinná krize, ztvárněná věčně nespokojenou manželkou a předčasně otěhotnělou dcerou.

Po celou dobu trvání vás mafiánský příběh udrží v napětí a zvědavosti, kdy se zvrtne další obchod a očekávání, jak se Adam postaví svému osudu. Na atmosféře snímku se podílí i zajímavý jazykový mix.  Východoslovenské nářečí se tu mísí s ukrajinštinou, rusínštinou a běžnou slovenštinou.

Tomáš Maštalír ve své roli Adama působí jako člověk, kterého nechcete naštvat. Každý, kdo zradí jeho důvěru, poruší úmluvu nebo jakkoliv naruší jeho obchody, se setká s adekvátním trestem, který demonstruje Adamovu silnou pozici. Jakkoliv ale působí navenek nekompromisně, v momentě, kdy se na něj začnou řítit potíže, odehrává se v jeho nitru boj o to, zdali a nakolik trvat na svých hodnotách a kde jsou meze (slušnosti, poctivosti), které nikdy nechtěl překonat.

Maštalírovi na place skvěle sekundují ženy z Adamovy rodiny. Matka Anna (Emílie Vášáryová), vzpurná dcera (Kristina Kanátová) a manželka Saša (Zuzana Fialová). Jediná z nich, která mu nečiní viditelné probléme, je jeho matka. Sama se totiž pohybuje v prostředí mafinánského pašeráctví, dokonce zde hraje velmi významnou roli, a řeší tak obdobný rozkol. Dát přednost vlastní rodině či té mafiánské?

Poté, co zhlédnete svižně plynoucích sto minut trvající kombinaci napínavého krimi příběhu a sociologického dramatu, připravte se na to, že vám na mysli vyvstane otázka: Je vůbec možné, aby se něco takového dělo?

Smutnou pravdou je, že někteří místní z oblasti, o které film vypráví, tvrdí, že obdobné příběhy se tam v minulosti odehrávaly a místy dokonce odehrávají dodnes.

Vychází na DVD. Pokud Vás zajímají i jiné trrilleri, stačí kliknout zde :)

Recenze: Čára 80 %