Recenze: Cesta bez návratu
Žánr: Drama / Thriller
Premiéra: 7.4.2017
Celkový čas: 94 minut
Režie: Elliott Lester
Námět: Javier Gullón
Scénář: Javier Gullón
Obsazení: Arnold Schwarzenegger, Maggie Grace, Kevin Zegers, Hannah Ware, Scoot McNairy, Mariana Klaveno, Mo McRae, Larry Sullivan, Michael Lowry, Danny Mooney, Jason McCune, Glenn Morshower, Brian Gallagher, Megan Leonard, Christopher Darga, Lewis Pullman
Recenze: Cesta bez návratu 87 %

Filmy vycházející ze skutečných událostí jsou pořád nesmírně populární. Částečně je to proto, že nabízejí silné lidské příběhy, jaké by nedokázal vymyslet snad ani ten nejtalentovanější scenárista. Nyní se do této rozsáhlé žánrové kategorie přidává nový snímek Cesta bez návratu, který dokazuje, že Arnold Schwarzenegger ani ve svém věku rozhodně nepatří do starého železa.

Schwarzenegger nejvíce proslul díky své roli Terminátora v legendárních sci-fi snímcích Jamese Camerona (svou roli si pak zopakoval i v následujících dílech již režírovaných jinými tvůrci), ale v jeho herecké filmografii se vyskytuje spousta menších, ne tak nápadných filmů, které ovšem představují výbornou podívanou. Není potřeba mít příliš mnoho fantazie, aby člověk usoudil, že podobný osud očekává právě i Cestu bez návratu. To je ovšem v jejím případě velká škoda, tento film by si zasloužil mnohem víc pozornosti, než se mu doposud dostalo.

Film úspěšně nastoluje složitou otázku viny a trestu, která má do černobílé daleko. Každá strana má své ospravedlnění, nikdo není vyložený zloduch ani hrdina. To je na snímku velmi přitažlivé - staví hrdiny do situace, kdy čelí těžkému morálnímu dilematu, a poskytuje divákovi šanci jejich boj s vlastní myslí i se sebou samými sledovat.

Díky sympatické délce přibližně devadesáti čtyř minut film rychle ubíhá dopředu, a přesto nepůsobí ukvapeně. Jednoduše je jeho dějová struktura natolik dobře vystavená, že se v něm neustále něco děje, a akčnější okamžiky jsou v případě tohoto filmu stejně zajímavé jako konverzační scény. Scenárista si zaslouží pochválit, ukočírovat perspektivu tak složitého hrdiny nebyl jistě lehký úkol, ale Javier Gullón se s ním popral na jedničku.

Celková nálada snímku vzhledem k jeho tématu pochopitelně není příliš optimistická. Kdo by se také chtěl bavit u filmu o ztrátě rodiny? Díky své vážné atmosféře vás film brzy po začátku vtáhne do sebe a nepustí až do samého závěru, který elegantně zakončí vše, co se v příběhu dělo předtím.

Tento film by nebyl ani poloviční nebýt účasti Arnolda Schwarzeneggera. Jak již zaznělo, ačkoliv je Schwarzenegger známý především ze svých akčních rolí (kromě Terminátora například ještě Conan), jeho dramatický rejstřík je velmi široký a tento legendární herec tak dokáže ztvárnit různé typy postav. Neztratil se ani v dramatu. Schwarzeneggerův Roman působí svým jednáním realisticky (kdo by také netruchlil po ztrátě svých milovaných?), a je proto jednoduché mu držet palce. Schwarzeneggerovo herectví je v tomto případě umírněné, nečekejte žádné velké výbuchy ani přehnaná gesta, ale citový prožitek jeho hrdiny je jasně znát. Scoot McNairy mu pak zdatně sekunduje, ale herecké vavříny si v tomto snímku pro sebě s přehledem ukradl právě Schwarzenegger.

Nebylo by přílišným překvapením, kdyby se zpětně tento film hodnotil jako jeden z nejlepších Schwarzeneggerovy dlouhé kariéry. Jde o silné, překvapivé a drastické dílo, které na sebe nedovolí hned tak zapomenout. Jen víc takových!

Nyní vychází na DVD a Bluray. Pokud Vás zajímají další thrillery, stačí kliknout zde :)

Recenze: Cesta bez návratu 87 %

Přidáno: 13.05.2018