Recenze: Dunkerk
Žánr: Akční / Drama / Historický / Válečný
Premiéra: 20.7.2017
Celkový čas: 106 minut
Režie: Christopher Nolan
Námět: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan
Obsazení: Fionn Whitehead, Tom Hardy, Cillian Murphy, Kenneth Branagh, Mark Rylance, Harry Styles, Aneurin Barnard, Jack Lowden, Will Attenborough, James D'Arcy, Brian Vernel, Barry Keoghan, Elliott Tittensor, Charley Palmer Rothwell, Adam Long, Bobby Lockwood, Damien Bonnard, Jochum ten Haaf, Tom Glynn-Carney, Michael Caine, Dean Ridge, James Bloor, Bradley Hall
Recenze: Dunkerk 93 %

Filmy dle skutečných událostí se stále těší velkému zájmu veřejnosti. Částečně je to zapříčiněno tím, že silné lidské osudy mají potenciál diváky dojímat a vzbuzovat jejich zájem o to, jak události zobrazené ve filmu proběhly ve skutečnosti. Zvláštní podkategorií filmů dle skutečných událostí pak často bývají válečné snímky, které se většinou zaměřují na průběh druhé světové války. Vysoce uznávaný britský režisér Christopher Nolan (Temný rytíř, Počátek) ve svém nejnovějším díle diváka zatáhne přímo do pekla války.

Čeho si všimnete jako prvního, je vizuální mistrovství filmu. Válečné snímky přímo vybízejí k velkolepým záběrům, a Dunkerk v tomto ohledu nezklamal. Ačkoliv se většina děje odehrává ve na pohled nepříliš pohostinném prostředí a prostor, který jsou vojáci nucení obývat, je naplněn napětím, na film se díky výborné kamerové práci, za níž stojí švýcarský tvůrce Hoyte Van Hoytema (s Nolanem již předtím spolupracoval na obdobně obrazově úchvatném vesmírném sci-fi Interstellar), je radost vynadívat. Aspoň pokud tedy dokážete přemoct úzkost, která se vás při sledování filmu zmocní. Tvůrci diváka záhy vtáhnou mezi vojáky, jejichž život může každou chvíli skončit, a ono napětí se z plátna přenese i na vás. Velmi silná atmosféra naplněná strachem a všudypřítomným nebezpečím zajistí, že vám film i dlouho po svém skončení utkví v paměti. Film si vzhledem k jeho vizuálnímu ztvárnění nejlépe vychutnáte na velkém plátně, ale i doma na počítači nebo v televizi neztratí své kouzlo.

Protože se většina filmu odehraje bez jakéhokoliv dialogu, o to důležitější byly věrohodné výkony herců. Po této stránce se filmu rovněž nedá co vytknout. Od komparzistů (kterých se natáčení zúčastnilo okolo ohromujících šesti tisíc) přes vedlejší až hlavní role… všichni odvádějí skvělé výkony. Nelze vyzdvihnout jen jednoho herce, protože příběh samotný se nesoustředí jen na jednoho důležitého hrdinu. Nolanovi se každopádně podařilo dát dohromady velmi silné obsazení a jména jako Kenneth Branah, Tom Hardy, Mark Rylance a Cillian Murphy slibují kvalitní podívanou už od začátku. Pochválit si zaslouží rovněž mladý herec Fionn Whitehead, který toho na svém kontě prozatím příliš mnoho nemá, ale do své úlohy se i přesto dokonale vžil.

Celkovou silnou atmosféru filmu dokresluje rovněž vydařený soundtrack, za nímž stojí Hans Zimmer. Jestli tedy máte zájem se podívat na ve všech směrech vysoce kvalitní dílo, které vás na dvě hodiny strhne a nepustí, Dunkerk je ta pravá volba pro vás. Vychutná si ho dokonce i divák, který předtím válečným filmům příliš neholdoval, protože tento snímek se v prvé řadě souvisí na vykreslení zcela nefalšovaného pekla, a činí tak výtečně. Christopher Nolan opět dokázal, že svoji pověst jednoho z nejlepších žijících režisérů si zaslouží zcela právem. Nezbývá tak, než s napětím očekávat jaký námět si pro svou pozoruhodnou tvorbu vybere příště.

Nyní na DVD, 2Blu-ray(film+bonus disk), 2Blu-ray(film+bonus disk) SteelBook a 2Blu-ray(film+bonus) DigiBook.

Námět, scénář 95 %
Herecké výkony 95 %