Recenze: Hřbitov domácích mazlíčků
Žánr: Horor / Fantasy
Premiéra: 21.4.1989
Celkový čas: 103 minut
Režie: Mary Lambert
Námět: Stephen King
Scénář: Stephen King
Obsazení: Dale Midkiff, Fred Gwynne, Denise Crosby, Brad Greenquist, Michael Lombard, Miko Hughes, Stephen King, Andrew Hubatsek, Kavi Raz, Blaze Berdahl, Susan Blommaert, Chuck Courtney, Mary Louise Wilson
Recenze: Hřbitov domácích mazlíčků 88 %

Stephen King se řadí k nejpopulárnějším spisovatelům všech dob a často bývá označován za krále hororové literatury. Jeho tvorba je známá i mezi lidmi, kteří jinak tomuto žánru příliš neholdují, a vzhledem ke Kingově oblíbenosti není žádným překvapením, že adaptace jeho děl vznikají už více než čtyřicet let. Žádná dekáda od sedmdesátých let nahoru se neobešla bez Kingových příběhů převedených do podoby filmů či seriálů, a na své si přišel i Hřbitov domácích zvířátek, který v roce 1989 natočila americká režisérka Mary Lambert. Ještě zajímavější je, že scénář k filmu napsal King samotný, a na konečném výsledku to jde dobře znát. Film je totiž stejně děsuplný a atmosférický jako jeho neméně vydařená románová předloha.

Na filmu je bezpochyby nejsilnější jeho příběh a ústřední myšlenka, kterou předkládá. Většina z nás někdy v životě ztratila někoho, kdo nám byl blízký. Hrdinové tohoto filmu zažijí stejnou situaci, ale na rozdíl od běžné populace mají příležitost zesnulého přivést zpět k životu. Jenže navrátivší se nebožtík už není stejným, jakým býval za života. Nabízí se pak otázka, jestli se vyplatí naše drahé přivádět zpět za každou cenu nebo je lepší je nechat odpočívat v pokoji?

Tento film rozhodně není určen pro slabé povahy a citlivé diváky. Obsahuje velké množství děsivých scén, ať už v nich hlavním hrdinům jde o život nebo ne. Oživlí mrtví pak svým vzezřením i chováním nahánějí hrůzu oboje divákům a postavám filmu. Speciální efekty a podařený make-up snímku ještě dodávají navzdory jeho době vzniku na působivosti. Hřbitov domácích zvířátek se tak vyloženě hodí na zhlédnutí během deštivého večera, když se chcete nechat vyděsit. Ale není příliš vhodné se na něj dívat sami, natolik silná je jeho atmosféra a hrůza, kterou oživlé mrtvoly z filmu přenášejí i na diváky.

Celkové děsivosti snímku ještě nahrávají vydařené herecké výkony. Většina herců nebude dnešním divákům pravděpodobně již příliš známá, snad jen Denise Crosby by milovníkům seriálů jako Ray Donovan nebo Živí mrtví mohla připadat povědomá. To však filmu nikterak neubírá na působivosti, ba naopak. Všichni herci odvádějí skvělé výkony, a někteří z nich vyhlíží opravdu hrůzyplně. To platí především o Miko Hughesovi, který ztvárňuje Gage Creeda, synka hlavních hrdinů. Z ostatních postav zaujme především již zesnulý Fred Gwynne jako Jud Crandall. Představitelé rodičů, Dale Midkiff a již zmíněná Denise Crosby, se za své výkony také rozhodně stydět nemusí.

O tomto snímku platí, že čím méně toho budete o konkrétním průběhu děje před sledováním znát, tím více si ho vychutnáte. Ale Hřbitov domácích zvířátek zvládne zaujmout i v případě, že jste četli Kingovu knižní předlohu. Příběh svižně ubíhá dopředu, nemá žádné slabší okamžiky a těch silných nabídne celou hromadu. Jde tak o temnou kvalitní podívanou, která nabídne esenci toho nejlepšího z hororu osmdesátých let. Jestli se tedy rádi vracíte k lehce starším snímkům a tento nenápadný hororový klenot vaší pozornosti doposud unikal, vyzkoušejte ho a nebudete litovat. Už z toho důvodu, abyste tuto adaptaci mohli porovnat s novým ztvárněním Kingova románu, které letos půjde do kin.

Vychází na Blu-ray a 2Bluray(UHD+BD). Pokud se rádi bojíte, určitě navštivte naší stránku plnou dalších hororů, stačí kliknout zde :)

Výprava 87 %
Recenze: Hřbitov domácích mazlíčků 88 %