Recenze: Jan Palach
Žánr: Drama / Životopisný / Historický
Premiéra: 4.8.2018
Celkový čas: 124 minut
Režie: Robert Sedláček
Scénář: Eva Kantůrková
Obsazení: Viktor Zavadil, Zuzana Bydžovská, Denisa Barešová, Kristína Kanátová, Jan Vondráček, Michal Balcar, Karel Jirák, Gérard Robert Gratadour, Simone Hrášková, Ivana Sochor, Tomáš Havlínek, Anna Stropnická, Gabriel Cohen, Alice Šnirychová-Dvořáková, Pavel Lagner, Jiří Zapletal, Veronika Renčová, Jakub Burýšek, Pavel Vaculík, Daniel Horečný, Jaromír Janáček, Vincent Navrátil, Alexandr Minajev, Alexandr Podolkhov, aj.
Recenze: Jan Palach 88 %

Jan Palach jako osobnost, student, politický aktivista, ale hlavně mladík, který se stal obětí doby, volal po filmovém ztvárnění již delší dobu, a i díky blížícímu se padesátiletému výročí jeho upálení, jsme se dočkali. Režisérských otěží se chopil Robert Sedláček, který již ukázal, že tvoření filmů rozebírajících různé etapy české historie dokáže bravurně. (Natočil mimo jiné televizní seriál České století, který byl kritiky i obecnou veřejnosti velmi dobře přijat). Scénář mu připravila paní Kantůrková, jejíž práce byla předlohou například k filmu Jan Hus z roku 2015. Přidáme-li do této rovnice herečku Zuzanu Bydžovskou, začíná nám vznikat recept na úspěšný snímek.

Role Jana Palacha se zhostil teprve šestadvacetiletý Viktor Zavadil, pro nějž je tato role vstupem do vrcholné české kinematografie. Nutno dodat, že se této role chopil bravurně. Jeho schopnost vyjadřovat Palachovi pocity a změny v myšlení i v samotné osobnosti, nenechají jen tak někoho chladným a Zavadil si tím velmi hlasitě říká o pozornost české filmové scény.

Sekunduje mu Zuzana Bydžovská, která ztvárňuje Palachovu matku a opět dokazuje, že patří mezi hereckou špičku v naší zemi. Film dává obecně šanci mnohým začínajícím hercům, což by mohlo vyvolávat strach z jejich výkonů. Pan Sedláček však při výběru herců očividně věděl, co dělá a volil výborně, s citem a rozvahou. Výsledkem pak je výborné obsazení, která má za následek velmi kvalitní herecké výkony, které nás vtáhnou do snímku.

Film začíná v době uvolňování socialistického režimu, těsně před okupací sovětskými vojsky, a ukazuje nám tak hezčí tvář v době komunismu. Snímek pak poměrně rychle směřuje k roku 1968, který přinese absolutní zlom jak ve vývoji Československé politické scény, tak v životě Jana Palacha. Snímek krásně podchycuje bezmoc studentů, kteří se snaží proti situaci bránit. Ať už slovem, tak činy. Film se v tu chvíli změní z hezkého životopisného a dobového vyprávění o komunistickém Československu na drama, z kterého chvílemi přechází mráz po zádech a až do samotného konce nabírá na obrátkách a jen těžko nám dovolí se odtrhnout od vyprávění.

Životopisné snímky jsou často velmi složité na zpracování, jelikož bývá obtížné se udržet na tenkém ledě a nenechat film spadnout do spíše dokumentárního stylu, který pak může začít diváka nudit. Režisér se však dokázal tomuto problému skvěle vyhnout, a nabízí tak naprosto ideální poměr mezi fakty a mezi dramatickým vyprávěním. Celý snímek je pak doplněný příjemnou hudbou, která má v tomto filmu hlubší smysl a doplňuje příběh.

Ve výsledku tak dostáváme velmi kvalitní povídání o smutném osudu studenta, který se navždy zapsal do historie naší země. Film je vhodný pro kohokoliv, kdo by rád nahlédl do života tohoto studenta a rád by se dozvěděl, co vlastně stálo za jedním z nejsilnějších příběhů Československa, který nakonec byl jedním ze spouštěčů sametové revoluce.

Vychází na DVD. Další historické filmy najdete zde :)

Režie 87 %
Recenze: Jan Palach 88 %