Recenze: Kluci z hor
Žánr: Drama / Komedie
Premiéra: 3.5.2018
Celkový čas: 91 minut
Režie: Tomáš Magnusek
Scénář: Jan Jurek
Obsazení: Martin Dejdar, Jiří Lábus, Martin Huba, Ljuba Krbová, Eva Vejmělková, Lenka Termerová, Tomáš Magnusek, Jan Vodňanský, Emma Černá, Jiří Hromada, František Němec, Jiří Korn, Vlastimil Venclík, Kamil Švejda, Václav Neckář, Pavel Nový, Patricie Solaříková, Petra Řehořková, Jan Fiala, Petra Výtvarová, Pavol Zeleňák, Martin Janíček, Matěj Dejdar, Josef Petrů, Anna Jiřina Daňhelová, Vojtěch Magnusek
Recenze: Kluci z hor 88 %

Film Kluci z hor je dílem režiséra Tomáše Magnuska, jenž má na svém kontě například snímky Bastardi 1-3, Kameňák 4 či Hranaři a který ve spoustě jim režírovaných filmů i hraje, Kluky z hor nevyjímaje. Sem tam si ve svém filmu dokonce střihne i nějakou tu hlavní roli.

Obsah snímku Kluci z hor, inspirovaný skutečným příběhem, pojednává o střetech mentálně postiženého strýce (J. Lábus) a jeho synovce (M. Dejdar), charakterově bezelstných a prostých lidí s těmi lstivými a sebestřednými, pro něž je hlavním hnacím motorem pouze jejich úspěch, kteří se navíc v průběhu celého filmu snaží jejich přátelský vztah pošramotit.

Film se ze začátku nese v komické a pohodové atmosféře, znenadání se však vše otočí o 180 stupňů a z Kluků z hor se stane nefalšované drama, což na diváka může působit lehce pochmurným dojmem, ale to je bezpochyby záměr autorů. Samotné tempo filmu je pak tvůrci nalajnováno a rozvrženo vskutku s bravurou, neboť v tomto filmu se neustále něco děje a během hodiny a půl se divák dočká několikera zvratů, ovšem zas ne v takové míře, aby působily kýčovitě a nuceně, všechny zvraty totiž mají logické opodstatnění, sekvenčně na sebe navazují a dohromady vytváří komplexní celek.

Co se hereckých výkonů týče, tak ty byly opravdu nadprůměrné. Rozdělme si protagonisty do dvou kategorií - čisté duše a nepřejníci. Mezi čisté duše patří hlavní dva protagonisté - Jiří Lábus jakožto mentálně postižený strýc a Martin Dejdar v roli jeho milujícího synovce. Zejména právě u Martina Dejdara jsem měl strach z toho, že mu tato role nesedne, neboť v ostatních filmech hraje spíše drsňáky, a i lidsky na mě tak působí, ale ten mě po pár minutách vyvedl z omylu a zcela mě přesvědčil o tom, že i tuto postavu je schopen zahrát na výbornou.

Mezi ostatními herci pracovně nazvanými nepřejníci se pak nejvíce blýskl Jiří Hromada, který ve filmu brilantně ztvárnil vypočítavého muže majícího zálusk na pozemky patřící „klukům z hor“.

Film je kvalitně zpracován i po technické stránce. Kameramani, zvukaři, střihači - ti všichni odvedli skvělou práci, jejíž výsledkem je snímek, jenž divákovi nabízí audiovizuální zážitek a příjemnou podívanou.

Kladný dojem z tohoto snímku pak podtrhuje vybrané prostředí, ve kterém se film odehrává, neboť to je mnohdy vskutku malebné a divákovi se tak naskýtá jedinečná možnost prohlédnout si krásy české krajiny, konkrétně Orlických hor a východních Čech, kde se snímek Kluci z hor primárně natáčel.

V případě, že hledáte drama, s občasnými komickými a nutno podotknout ve většině případů opravdu vtipnými scénami, jež vás donutí se místy hluboce zamyslet, tak Kluci z hor představují jednoznačně správnou volbu.

Vychází na DVD. Další české filmy z naší široké nabídky najdete zde :)

Námět, scénář 88 %
Režie 87 %