Recenze: Kráska a zvíře
Žánr: Rodinný / Fantasy / Muzikál / Romantický
Premiéra: 16.3.2017
Celkový čas: 130 minut
Režie: Bill Condon
Scénář: Stephen Chbosky, Evan Spiliotopoulos
Obsazení: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Josh Gad, Emma Thompson, Ewan McGregor, Kevin Kline, Gugu Mbatha-Raw, Ian McKellen, Stanley Tucci, Audra McDonald, Nathan Mack, Hattie Morahan, Sonoja Mizuno, Adrian Schiller, Dale Branston, Sophia Brown, Rudi Goodman, Rossana Silva, Lynne Wilmot, Michael Jibson, Harriet Jones, Henry Garrett, Nicole O'Neill, Zoe Rainey, Sophie Reid, Clem So, Richard Banks, Alexis Loizon, Lara Decaro
Recenze: Kráska a zvíře 82 %

Kdo by tento prastarý pohádkový příběh neznal. Vždyť leckomu z nás ho vyprávěla babička před spaním, a kromě zvídavých myšlenek (Jak je to vůbec možné?) v nás jím probudila i trochu strachu. Právě proto, že je motiv pohádky Kráska a zvíře tak známý, dočkal se hned několika filmových zpracování.

Podobným příběhem jako Kráska a zvíře si před dvěma lety prošla Popelka. Nikoliv pohádkovým příběhem, ale tím, jak se dostala na filmová plátna. Starou pohádku tvůrci vzali a přetavili v moderní filmový snímek. Přenesení pohádkových motivů do filmového prostředí v posledních letech táhne, a tak se na této vlně svezla i Kráska. Předlohou jí nebylo nic jiného než starý animovaný příběh se stejným názvem, který v roce 1991 posbíral hned dva Oscary. Novodobé ztvárnění Krásky a zvířete má s tím původním hodně společného, ve spoustě věcech se ale liší.

Předně, jak vůbec film vypadá? Je to snímek hraný, to však nebrání častým digitálním zásahům. Ono by to ani jinak nešlo. Můžete tak očekávat například mluvící nábytek, ladné pohyby hlavní hrdinky i lehce neohrabané pohyby Zvířete.

Chování hlavních postav je vůbec kapitolou samou pro sebe. Na Belle v podání překrásné Emmy Watson, která svým vzhledem již definitivně dává zapomenout na dětinskou Herminou z příběhu o brýlatém čaroději, budete moct oči nechat. Zvíře se pohybuje mezi dvěma polohami, přechází od strašidelné zrůdy k až rozmazleném puberťákovi. Tato oscilace vyvolá nejednu humornou scénu. Třetím do party je Gaston, který chvílemi neví, jestli být skutečně strašidelnou postavou nebo si ze sebe má dělat legraci.

Pokud srovnáme původní příběh, respektive zmiňovaný oscarový trhák, je vidět, že nová Kráska se jím velmi inspirovala. K základní příběhové linii si přidala pár scén navíc, čímž délku filmu protáhla na dvě hodiny, dialogy, kostýmy a prostředí si ale svoji autentičnost zachovává v plné míře.

To, co musí být vyzdvihnuto, je hudební stránka. Byť se spousta písniček a nápěvů objevila již v původním snímku, jejich zmodernizování a dokonalé zasazení do děje skvěle dotváří atmosféru. Chvilky příjemné nostalgie se střídají s dojemnými pasážemi, v momentě, kdy je třeba, aby se (zejména dětský) divák bál, hudební podkres tomu výrazně pomůže. Úžásnou směsici hudby z filmu si můžete zakoupit na našem webu zde.

Emocionální stránka filmu je celkově na vysoké úrovni, proto vůbec nebuďte překvapeni, když vás zaskočí, jak moc s nádhernou Belle soucítíte. Obrovské téma k diskuzi vyvolala zpráva, že jedna z vedlejších postav (Gastonův oddaný sluha) si není jistá svojí orientací. O nutnosti zařazení tohoto prvku do pohádky sice může být trochu pochyb, ve finále to vůbec není na škodu a v příběhu to nijak nepřekáží. Naopak, donutí vás to zamyslet se nad tím, že je to dnes vlastně jedno a přidává do snímku další úroveň k přemýšlení.

Kráska a zvíře je velkolepým příběhem, který je v tomto podání natočen s obrovským řemeslným umem. Z tak známého příběhu už po dějové stránce nevytáhnete příliš nového, ale kvůli tomu se na film dívat stejně nebudete. A kdyby vás už nezaujalo nic jiného, pohled na půvabnou Emmu Watson se jen tak neomrzí.

Tento úžásný snímek můžete zakoupit na DVD, Blu-ray, sběratelské edici 2Blu-ray (2D+3D) a pro milovníky i animované verze kolekce obou filmů.

Námět, scénář 80 %
Režie 81 %