Žánr: Drama / Historický
Premiéra: 17.01.2019
Celkový čas: 117 minut
Režie: Thomas Vinterberg
Námět: Robert Moore
Scénář: Robert Moore
Obsazení: Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux, Colin Firth, Peter Simonischek, Magnus Millang, Max von Sydow, Artemiy Spiridonov, August Diehl, Bjarne Henriksen, Joel Basman, Pit Bukowski, Matthias Schweighöfer, Tom Hudson, Pernilla August, Martin Brambach, Guillaume Kerbush, Kristof Coenen, Helene Reingaard Neumann, Peter Plaugborg, Koen De Sutter, Gustaf Hammarsten, Aske Bang, Lars Brygmann, Martin Greis-Rosenthal, Steven Waddington, John Hollingworth, Katrine Greis-Rosenthal, Josse De Pauw, Fedja Stukan, Jehon Gorani, Morten Rose, Miglen Mirtchev, Zlatko Buric, Geoffrey Streatfeild, Eva van der Gucht, Geoffrey Newland, Martin Swabey, Andy Van Kerschaver, Guido De Craene, Tijmen Govaerts, Marjan De Schutter, Magnus Sundberg, Michael Nyqvist
Recenze: Kursk 89 %

Příběhy vycházejících ze skutečných událostí mají stále v moderní kinematografii svou nezastoupitelnou pozici. Nabízejí divákovi náhled na silné, dramatické a v nejednom případě napínavé lidské osudy. Jejich hrdinové se často ocitají ve (smrtelném) nebezpečí, kterému jsou nuceni čelit s vědomím, že šance na úspěch je velmi nízká, ba až mizivá. Přesně v obdobné situaci se ocitnou i hrdinové tohoto snímku, díky čemuž je Kursk poutavá podívaná, jaká se málokdy vidí. Proto je s podivem, že ji v ČR příliš mnoho lidí nevidělo... tento film si rozhodně zaslouží větší pozornost.

Kromě příběhu film zaujme i jménem režiséra. Dánský tvůrce Thomas Vinterberg má za sebou jedny z nejlepších nezávislých snímků současnosti. Stojí například za filmem Hon (2012) s Madsem Mikkelsenem. V tomto filmu pak Vinterberg znovu vytváří příběh, který se vám během sledování zapíše do paměti a hned tak z ní nevymizí ani po skončení snímku.

Filmem se jako stříbrná linie nese konflikt mezi dvěma stranami, který se stará o pořádnou část dramatického napětí. Jde o konflikt mezi uvězněnými námořníky a jejich rodinami a mezi byrokracií, která může - ale nemusí - znesnadnit záchranu námořníků. Díky jejich nesnadné pozici je lehké hrdinům filmu držet palce, aby se dostali na svobodu, a aktivně se zajímat o jejich osudy. Film tak velmi brzy po svém začátku vtáhne diváka do příběhu a zvládne udržet jeho pozornost po celé téměř dvě hodiny. Svižně pak ubíhá dopředu a neobsahuje žádná hluchá místa, časem tedy vybízí k opakovanému zhlédnutí. Platí ovšem, že čím méně toho před zahájením sledování budete vědět o příběhu filmu a jeho celkovém vyústění, tím lépe pro váš zážitek z tohoto díla.

Po herecké stránce je film bezchybný. Jako nejznámější herci v něm vystupují Colin Firth a Léa Seydoux, ale všichni herci odvádějí výborné výkony a do svých rolí se zvládli velmi intenzivně ponořit. Bylo by tak chybou vyzdvihnout jen jednoho. Za zmínku ovšem stojí i účast Matthiase Schoenaertse, s nímž již Vinterberg spolupracoval na svém předchozím historickém dramatu Daleko od hlučícího davu (2015), a zdá se, že spolupráce jim očividně svědčí.

Atmosféru příběhu a jeho celkové vyznění pomáhá dokreslovat výborně zvolený soundtrack. Pochválit si zaslouží rovněž práce kamery, která zvládá ještě intenzivněji zprostředkovat zoufalství, strach a vztek hrdinů. Jestli máte tedy chuť zhlédnout dramatický, inteligentní, skvěle zahraný a svižný film, Kursk byste si neměli nechat ujít.

Vychází na DVD a Blu-ray. Další historické filmy z naší nabídky najdete zde :)

Recenze: Kursk 89 %

Přidáno: 14.05.2019