Recenze: matka!
Žánr: Drama / Horor / Mysteriózní / Podobenství / Psycho
Premiéra: 19.10.2017
Režie: Darren Aronofsky
Námět: Darren Aronofsky
Scénář: Darren Aronofsky
Obsazení: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Domhnall Gleeson, Brian Gleeson, Jovan Adepo, Raphael Grosz-Harvey, Andreas Apergis, Stephen McHattie, Kristen Wiig, Robert Higden, Amanda Warren, Marcia Jean Kurtz, Emily Hampshire, Cristina Rosato, Sarah-Jeanne Labrosse, Deena Aziz, Eric Davis, Arthur Holden, Xiao Sun, Kimberly Laferriere
Recenze: matka! 89 %

Jen málo současných režisérů má natolik osobitý a výjimečný rukopis jako americký tvůrce Darren Aronofsky. Jeho filmy se vždy vymykají mainstreamu a bez výjimky představují jedinečnou podívanou. Ať už se Aronofsky ve své tvorbě věnoval tématice drog (Requiem za sen), lásce a snu o životě (Fontána) či touhou dosáhnout dokonalosti v umění (Černá labuť), pokaždé šlo o nezapomenutelnou podívanou. A nyní nás Aronofsky znovu zavádí do svého zvláštního světa ve filmu matka!, který nejen zrežíroval, ale rovněž si k němu napsal scénář.

Jak již bývá ve filmech tohoto režiséra zvykem, matka! úspěšně vzdoruje všem konvencím a snahám zařadit ji do škatulek. Úspěšně kombinuje vlastnosti více žánrů, aniž bych do jednoho z nich patřila jednoznačně. Jedna věc je však jistá už na začátku - kdo by očekával konvenční drama o manželství, které postupně projde krizí, se zlou se potáže. Na tomto filmu totiž není konvenčního vůbec nic.

Režisérovou velkou předností je schopnost vést příběh nečekanými směry. Při sledování filmu tak budete překvapeni několika zvraty, která dost možná dopředu nebudete předvídat. Díky tomu se nacházíme v neustálém napětí, co se bude dít dál. Ačkoliv se většina filmu odehrává v jednom domě, rozhodně kvůli tomu nebudeme o nic ochuzeni. Dusivá atmosféra, která v domově hlavních hrdinů postupně vzniká, zajistí, že jejich osudy budete fascinovaně sledovat od počátku až do konce. Navzdory své délce dvě hodiny tak film nemá šanci nudit.

Vzhledem k podivným událostem, které se ve filmu dějí, toto dílo přímo vybízí k interpretaci. Nejde tak o oddechovou podívanou, to ani omylem. Během jeho sledování si budete klást velké množství otázek, z nichž většina stejně zůstane nezodpovězena. Každopádně vás matka! přiměje k silnému zamyšlení, což je další klad Aronofského tvorby. Nevede diváka k tomu, aby se pouze díval... žádá ho, aby uvažoval nad tím, co se před ním odehrává.

Film funguje po všech stránkách. Práce kamery na sebe nestrhává příliš mnoho pozornosti, ale přesto ještě víc přispívá k už tak dost intenzivní atmosféře a prostředí domu propůjčuje nebývalý půvab a ošklivost zároveň. I když se tak ve snímku občas dějí ošklivé věci, jsou natočeny překrásně.

Herecké obsazení si rovněž zaslouží pochválit. Jennifer Lawrence herecky roste snímek od snímku a navzdory svému mládí se do role matky dokonale vžila. Javier Bardem je pak již herecký matador, který se řadí k nejtalentovanějším hercům současnosti a s Lawrence se vzájemně výtečně doplňují. I vedlejší role jsou obsazeny výbornými herci (Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Domhnall Gleeson).

matka! není lehká podívaná, ale pokud jí dáte šanci, nabídne vám zcela výjimečný filmový zážitek. Darren Aronofsky opět dokázal, že patří k nejosobitějším režisérům, kteří kdy tvořili, a znovu vytvořil snímek, na který po jeho zhlédnutí dlouho nezapomenete.

Vychází na DVD a Blu-ray.

Recenze: matka! 89 %

Přidáno: 09.02.2018