Recenze: Mladý gangster
Žánr: Krimi / Drama
Premiéra: 14.09.2018
Celkový čas: 116 minut
Režie: Yann Demange
Námět: Richard Wershe Jr.
Scénář: Andy Weiss, Logan Miller, Noah Miller
Obsazení: Matthew McConaughey, Jennifer Jason Leigh, Richie Merritt, Bel Powley, Rory Cochrane, Bruce Dern, RJ Cyler, Piper Laurie, Eddie Marsan, Jonathan Majors, Brian Tyree Henry, Brad Carter, Kyanna Simone Simpson, Danny Brown
Recenze: Mladý gangster 89 %

Ve světě filmu stále platí, že nejlepší příběhy nepíšou scenáristé, ale život sám. To se týká i tohoto nového krimi snímku, který se nechává inspirovat událostmi ze života Richarda Wershe Jr. Skutečný Wershe v tuto chvíli stále sedí ve vězení (propustit by ho měli v roce 2020), ale jeho životní dráha byla mnohem zajímavější a spletitější. Wersheho příběh se do podoby celovečerního filmu rozhodl přetavit francouzský režisér Yann Demange. Ačkoliv jde teprve o Demangeův druhý celovečerní film (tím prvním bylo v roce 2014 intenzivní bojové drama 71), snímek stojí za zhlédnutí nejenom pro všechny milovníky žánru, ale jednoduše pro každého, kdo má zájem vidět vydařený film.

Velkým kladem snímku jsou realisticky působící hrdinové. Což dává smysl, uvážíme-li, že film zpodobňuje skutečné lidi. Hrdinové tak nepůsobí jednorozměrně, lze porozumět jejich jednání, a to často i v případě, že se nechovají zrovna správným způsobem. Jedním příkladem za všechny je Wershův otec, Richard Wershe Sr., který v nejednom ohledu válčí se životem a jehož jednání v mnohém ovlivní i jeho syna.

Ačkoliv tak film může na první pohled působit jako nefalšované krimi drama, ve skutečnosti zvládá příběhově zkombinovat více žánrů. Jde zároveň o krimi snímek i rodinnné drama. Film zvládá úspěšně vytvořit více nálad, mezi nimiž následně hravě přechází, aniž by se uchyloval ke zbytečné zkratkovitosti či opomíjel jednu dějovou linii ve prospěch druhé.

Po herecké stránce se filmu rovněž nedá co vytknout. Hlavní roli Richarda Wershe Jr. si zahrál mladý herec Richie Merritt. Ačkoliv šlo o Merrittův první (a prozatím i poslední) film, svou roli ztvárnil s přehledem a působí v ní dokonale uvěřitelně. Navíc se neztratil ani v záplavě herecky zkušenějších kolegů. Merrittův Rick vyvolává soucit a divák mu proto nakonec bude držet palce, ačkoliv nejde o žádného svatouška, přesto dokáže vzbudit zájem publika a jeho sympatie.

Z ostatních rolí zaujme především zkušený herec Matthew McConaughey jako Rickieho otec Richard Wershe Sr. a Jennifer Jason Leigh jako agentka FBI Snyderová. Ze známějších tváří se ve filmu objevil ještě Eddie Marsan. Celkově však platí, že herecké obsazení odvádí solidní výkony a zvládá dotvářet silnou atmosféru filmu.

K atmosféričnosti tohoto snímku přispívá i prostředí, do něhož je příběh zasazen. Jeho část se odehrává v Detroitu osmdesátých let a tehdejší prostředí působí natolik depresivně až nepřátelsky, že ještě víc posiluje celkovou bezútěšnost, jaké Rick musí čelit. Zároveň nám dané prostředí dovoluje pochopit, proč se Rick obrací k zločinu v prvé řadě... V podobném domově to jednoduše vypadá, že se mu nenabízí příliš mnoho jiných možností.

Film si udržuje vyvážené tempo a svižně spěje ke konci, který šikovně zpečetí vše, co mu předcházelo. pMladý gangster je tak vydařené kriminální drama a rodinný snímek v jednom o neobyčejném člověku, který měl potyčky se zákonem, pracoval jako informátor pro FBI a nakonec za svoje chyby zaplatil. Nemusíte Rickovi fandit, ale film o něm vás díky skvělým hercům a pečlivě vybudované atmosféře bude bavit.

Vychází na DVD a Blu-ray. Další filmová drama najdete zde :)

Výprava 87 %
Recenze: Mladý gangster 89 %