Recenze: Nejtemnější hodina
Žánr: Drama / Historický / Životopisný / Válečný
Premiéra: 11.1.2018
Celkový čas: 125 minut
Režie: Joe Wright
Námět: Anthony McCarten
Scénář: Anthony McCarten
Obsazení: Gary Oldman, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Lily James, Ronald Pickup, Stephen Dillane, Nicholas Jones, Samuel West, David Schofield, Richard Lumsden, Hilton McRae, Benjamin Whitrow, Joe Armstrong, Adrian Rawlins, David Bamber, Paul Leonard, David Strathairn, Philip Martin Brown, Demetri Goritsas, Jordan Waller, Alexandra Clatworthy, Bethany Muir, Jeremy Child, Brian Pettifer, Pip Torrens, Hannah Steele, Nia Gwynne, Richard Glover, Faye Marsay, Charley Palmer Rothwell, Martyn Mayger, Róisín O'Neill, Joshua James
Recenze: Nejtemnější hodina 88 %

Filmy vycházející ze skutečných událostí mají stále velkou sílu. Obzvlášť jestli zachycují skutky výjimečného člověka. Winston Churchill definici výjimečného člověka zcela jistě naplňuje a právem se stal jednou z nejznámějších osobností dvacátého století. Nejtemnější hodina tedy nepřekvapivě není první film, který se Churchillovi věnuje. To mu však nikterak neubírá na kvalitě.

Britský režisér Joe Wright se specializuje na historická, kostýmní dramata. Z jeho předchozí tvorby můžeme vyjmenovat například adaptaci anglické klasiky Pýcha a předsudek (2005), brilantní Pokání (2007) či další adaptaci klasického románu Anna Karenina (2012). Wrightův nejnovější režisérský počin sice nemá původ v knize, ale přesto jde o výborné drama, které by si neměl nechat ujít žádný milovník dramat a filmu obecně.

Film se soustředí na krátké období v Churchillově životě, květen v roce 1940, kdy se Churchill rozhodoval, jestli bude spolupracovat s Hitlerem či se postaví proti němu. Soustředění na velmi krátký časový úsek napomáhá vybudovat dramatické napětí - situace je nevyzpytatelná, atmosféra napětí a strachu nepřehlédnutelná a Churchill není jediný, kdo čelí těžké situaci.

Velký vliv na kvalitu Wrightových filmů vždy mají zúčastnění herci. Gary Oldman v minulosti opakovaně prokázal, že patří k nejtalentovanějším hercům své generace. Do role Churchilla se vtělil dokonale, a právem za svůj výkon získal Oscara za nejlepší hlavní roli. Film je přímo nabit skvělými herci (Kristin Scott Thomas, Lily James, Ben Mendelsohn a mnozí další), ale Oldman je jasnou hvězdou příběhu a s přehledem si ho krade pro sebe.

Hrdinové jsou navíc obratně vykreslení, takže nám na nich velmi brzy začne záležet a držíme jim palce, aby uspěli ve svém snažení. To platí nejenom pro Churchilla, ale rovněž pro lidi, kteří ho obklopují (například jeho sekretářka, kterou si zahrála Lily James).

Ani po vizuální stránce se filmu nedá nic vytknout. Atmosféra roku 1940 je vykreslena na jedničku, ať už vezmeme v potaz lokace, kde se film natáčel, použité kostýmy, na něž je radost se podívat, nebo doprovodný soundtrack, který vhodně dokresluje dění ve filmu, aniž by na sebe zároveň strhával přílišnou pozornost.

Film rychle plyne dopředu, příběh po celou dobu více než dvouhodinové stopáže udržuje svižné tempo, takže délku filmu ani nepocítíte a po jeho skončení si dost možná budete přát, aby byl ještě o něco delší, natolik podmanivě tento snímek působí.

Joe Wright s pomocí dalších talentovaných tvůrců zvládl natočit výborně odvyprávěné, zahrané a ztvárněné válečné drama, které dokazuje, že věnovat se Churchillovi ve filmech navzdory všem předtím vzniklým dílům má stále smysl.

Nyní vychází na DVD, Blu-ray 2Blu-ray(UHD+BD). Pokud máte zájem o jiné válečné filmy, stačí kliknout zde :)

Recenze: Nejtemnější hodina 88 %

Přidáno: 17.05.2018