Recenze: Nemilovaní
Žánr: Drama
Premiéra: 18.1.2018
Celkový čas: 127 minut
Režie: Andrej Zvjagincev
Námět: Oleg Něgin, Andrej Zvjagincev
Scénář: Oleg Něgin, Andrej Zvjagincev
Obsazení: Marjana Spivak, Alexej Rozin, Matvej Novikov, Vladimir Vdovičenkov, Anastasija Stěžko, Andris Keiss, Polina Aug, Jevgenija Dmitrijeva, Marina Vasiljeva, Alexej Fatějev, Kristina Isajkina, Anna Guljarenko, Sergej Borisov, Taťjana Rjabokon, Maxim Stojanov, Irina Vilkova, Taťjana Chramova, Jevgenij Venědiktov, Asja Domskaja, Anna Švol, Sergej Karjakin, Ljubov Sokolinskaja, Sergej Badičkin, Sofja Sinicyna, Tatyana Moshkova, Ilja Ščerbinin
Recenze: Nemilovaní 86 %

Ruský režisér Andrej Zvjagincev se orientuje na těžká dramata, která není snadné sledovat, ale v divácích zato zanechají silný dojem ještě dlouho po jejich skončení. Zvjagincevův nejnovější počin, drama Nemilovaní, do tohoto vytyčeného trendu zapadá dokonale.

Děj se točí kolem rozvádějící se manželské dvojice Borise a Žeňy. Vztah mezi nimi je na bodu mrazu a každý z nich je připraven začít nový život s novým partnerem. Jediným problémem je jejich syn Aljoša - ani jeden z jeho rodičů nemá příliš zájem se o něj starat. Takže když Aljoša zmizí, mohlo by se zdát, že jejich problém je tímto vyřešen, ale je tomu skutečně tak?

Zvjagincev ve svém díle vrhá nelítostné světlo na pokřivené rodinné vztahy. Nenávist panující mezi Borisem a Žeňou jim znemožňuje rozumně spolu komunikovat, a jejich vztah k synovi není o moc lepší. Žeňa dítě nechtěla, a Boris je již fixovaný na život s novou přítelkyní. Zapomeňte na hřejivá americká rodinná dramata - Nemilovaní jsou úplně jiná liga. V líčení vztahů mezi jednotlivými hrdiny si neberou servítky, a ačkoliv je film fascinující sledovat, dost možná vám z něj bude nelehko u srdce.

Dalo by se říct, že film s úspěchem poukazuje na spoustu neduhů lidské povahy, především pak sobectví, které úspěšně ničí pouta mezi lidmi. Žánrově tak Nemilovaní spadají mezi psychologické drama, které své hrdiny rozpitvá do posledního detailu - a vážně nejde o příliš hezký pohled, o to více fascinující však je ho sledovat.

Celkové ladění snímku je velmi pesimistické, což se projevuje i v jeho vizuálním pojetí (ponuré, pošmourné barvy, specifická práce kamery). Životy hrdinů nejsou jednoduché, potýkají se s mnoha problémy soudobé společnosti (jako je například korupce, neschopnost policie, a další). Herci se pak ujali svých rolí výborně, ať už jde o představitele Žeňy, její matky, Borise, či mladičkého Aljošy, všichni se do svých postav dokonale ponořili. S hrdiny je těžké sympatizovat (snad až na Aljošu), ale od jejich osudů ani na okamžik neodtrhnete zrak. Českým divákům představitelé hlavních postav pravděpodobně nebudou příliš povědomí, ale to jejich výkonu akorát přidává na realističnosti.

Příběh se rozvíjí pozvolna, ale přesto okamžitě strhne. Tvůrcům se daří vybudovat mrazivou atmosféru, která se úspěšně přenese i na diváka. Jak se postupně dozvídáme víc a víc informací o hrdinech, čím dál lépe chápeme jejich povahu a jsme vtahováni do jejich světa. Je těžké vyzdvihnout jen jedinou scénu, film obsahuje spoustu zapamatováníhodných momentů, ale například výslech na policejní stanici vám utkví v mysli velmi dlouho.

Nemilovaní je ideální podívaná pro milovníky kvalitních dramat. Sice vás psychicky zdeptá, ale zároveň nabídne výjimečný zážitek. Zvjagincev jednoduše umí, a můžeme se tak jen těšit na to, na jakou stinnou stránku společnosti se zaměří ve svém příštím díle.

Nyní vychází na DVD. Pokud Vás zajímají i ostarní dramata, stačí kliknout zde :)

Režie 86 %
Výprava 87 %