Recenze: Nenávist, kterou jsi probudil
Žánr: Krimi / Drama
Premiéra: 05.10.2018
Celkový čas: 133 minut
Režie: George Tillman Jr.
Námět: Angie Thomas
Scénář: Audrey Wells
Obsazení: Amandla Stenberg, Anthony Mackie, Common, Issa Rae, Sabrina Carpenter, K.J. Apa, Regina Hall, Russell Hornsby, Lamar Johnson, Algee Smith, Dominique Fishback, Drew Starkey, Susan Santiago, James Healy Jr.
Recenze: Nenávist, kterou jsi probudil 89 %

Rasismus je stále aktuální a stejně tak rasová nesnášenlivost. Je proto jedině dobře, že se točí snímky, které na tuto problematiku upozorňují a přinášejí ji do širšího podvědomí veřejnosti. Samozřejmě je vhodné, aby dané filmy nepůsobily dojmem laciných agitací. To se naštěstí o tomto snímku prohlásit nedá. Nenávist, kterou jsi probudil vychází z úspěšného bestselleru americké spisovatelky Angie Thomas. Film pak nabízí propracovaný příběh s realisticky působícími hrdiny, díky čemuž rozhodně není černobílý.

Ačkoliv se film primárně zaměřuje na černošské hrdiny, neomezuje se pouze na jediný segment publika. Vychutná si ho každý divák, který dokáže kriticky hodnotit svět kolem sebe a zamyslet se nad poselstvím, které mu filmy, seriály a další kulturní díla předkládají. Film svou zprávu nicméně publiku nevnucuje násilně, nýbrž každého člověka přiměje, aby k ní dospěl sám. Díky tomu utkví v paměti ještě dlouho po svém zhlédnutí a úspěšně přiměje k zamyšlení. Film tak rozšiřuje povědomí veřejnosti o racismu a poskytne příběh, který umožňuje pochopit jeden z mnoha problémů, jemuž jsou lidé postižení rasismem nuceni čelit.

Kromě silného poselství film ve stejnou dobu nabídne silný a dramatický příběh, který zvládne upoutat již na začátku a spolehlivě si udrží vaši pozornost po celé více než dvě hodiny svého trvání. Navzdory délce se příběh plynule rozvíjí a neobsahuje žádné hluché či slabší okamžiky. Jeho celkovou kvalitu ještě výše pozdvihuje vydařený hudební doprovod, který vhodně podkresluje jednotlivé scény.

Velkým kladem tohoto snímku jsou rovněž kvalitní výkony zúčastněných herců. Mladičká, teprve dvacetiletá americká herečka Amandla Stenberg září jako Starr Carter a dokazuje, že se opravdu řadí k jedněm z nejtalentovanějších mladých herců současnosti. Je velice snadné jí uvěřit veškeré emoce a Stenberg nám umožňuje pochopit rozpolcenost situace, v níž se její hrdinka ocitne. Russell Hornsby jako otec hlavní hrdinky rovněž zaujme. Třešničkou na dortu je pak obsazení Anthonyho Mackieho, který ztvárnil místního drogového dealera Kinga. Mackie je nejlépe známý díky své roli Sama Wilsona alias Falcona z marvelovského filmového univerza, ale v tomto snímku s přehledem zahrál zápornou roli a zvládne si pro sebe ukrást každou scénu, v níž se objeví.

Sympatické na filmu je také to, že nemá sklon svalovat vinu na jednu určitou stranu. Ukazuje, že celá problematika rasové diskriminace a nesnášenlivosti je mnohem komplikovanější a neexistuje k ní jednoduché řešení, které by celý problém během jediné noci zametlo pod koberec. Místo toho film nabízí náhled na rasismus skrze příběh jedné mladé dívky, která byla nucena čelit situaci, v jaké si žádný člověk nezaslouží se ocitnout. Nenávist, kterou jsi probudil je tak neobvykle silný příběh, který nejenže přiměje diváka uvažovat, ale také nabídne skvělé herecké výkony a poutavý příběh, který navíc zdařile reflektuje naši dnešní společnost.

Vychází na DVD a Blu-ray. Další filmová dramata najdete zde :)

Výprava 87 %