Recenze: Operace Entebbe
Žánr: Drama / Krimi / Thriller
Premiéra: 29.3.2018
Celkový čas: 107 minut
Režie: José Padilha
Námět: Gregory Burke
Scénář: Gregory Burke
Obsazení: Rosamund Pike, Daniel Brühl, Eddie Marsan, Ben Schnetzer, Denis Ménochet, Mark Ivanir, Andrea Deck, Omar Berdouni, Nonso Anozie, Lior Ashkenazi, Yiftach Klein, Natalie Stone, Flynn Allen, Brontis Jodorowsky, Gabriel Constantin, Angel Bonanni, Daniel Ben Zenou, Peter Sullivan, Kamil Lemieszewski
Recenze: Operace Entebbe 85 %

Nejlepší příběhy píše sám život, říká se občas, a tento film je toho názorným příkladem. Vychází z reálných událostí, které proběhly v roce 1976, a předkládá je moderním divákům ve vysoce napínavé a dramatické podobě, která okamžitě zaujme. Brazilský režisér José Padilha se očividně v akčním žánru cítí jako doma, o čemž svědčí jeho předchozí díla - především sci-fi Robocop z roku 2014 a dva díly Elitní jednotky (2007 a 2010). Nyní se tak Padilha opět vrátil do povědomých vod a předložil výborný a jen těžce zapomenutelný film.

Na film se mohou podívat jak diváci obeznámení s daným úsekem historie a únosem letadla v roce 1976, tak i lidé, kteří o této události doposud nic netušili. Film obratně vykresluje charaktery postav, představí dějinné okolnosti a dostatečně uvede do děje, takže se v příběhu orientujeme a postupně čím dál víc chápeme motivy jednotlivých postav, proč se chovají způsobem, jakým se chovají.

Sympatické na filmu je, že se neuchyluje ke zkreslování situace a hrdinů, netrpí černobílostí. V podání tvůrců tohoto filmu není jednoduché všechny teroristy označit za absolutní zlo - jak již zaznělo výše, ačkoliv nám jejich motivy nemusí být blízké, film jim poskytuje dostatek prostoru, aby své postoje vysvětlili. Obdobně film objasňuje chování druhé strany, tedy armádního komanda, které je vysláno zachránit rukojmí. Střet mezi oběma stranami, z níž ani jedné není ve snímku díky jeho objektivnímu pojetí nadržováno, je jednou z největších kvalit Operace Entebbe.

Další z nich je napínavý a událostmi nabitý děj, v němž není nouze o překvapení. I kdybyste celou historii únosu do puntíku znali, stále vás bude zajímat, jakým způsobem tvůrci tuto událost pojali. Zajímají se především o hrdiny snímku a detailně je vykreslují. Díky tomu má příběh silnější emocionální dopad, než by se mohlo vzhledem k jeho námětu a žánrovému zařazení zprvu znát.

Film udržuje vyvážené tempo, které se zprvu může zdát pomalejší, ale brzy si na něj zvyknete. Rozvážnost v tempu vyprávění umožňuje ještě lépe charakterizovat postavy, okolo nichž se celý příběh točí, a to je v případě tohoto snímku vysoce důležité. Herci před sebou měli nelehký úkol vtělit se do nikoliv jednoznačně morálních postav. Všichni se však své úlohy ujali se ctí a předvádějí výborné výkony. Daniel Brühl a Rosamund Pike jako ústřední dvojice Wilfred Bose a Brigitte Kuhlman nemá chybu. Sledovat podobně víceznačné charaktery je vždy radost, obzvlášť když jsou jejich představitelé natolik talentovaní právě jako dvojice Brühl a Pike.

Operace Entebbe má potenciál zaujmout všechny milovníky napínavých filmů inspirovaných historií. Kromě kvalitních hereckých výkonů a poutavého příběhu navíc vede k zamyšlení, což u filmů rozhodně není zvykem, ale tomuto snímku to ještě víc prospělo a navýšilo jeho už tak pozoruhodnou kvalitu.

Vychází na DVD. Pokud máte zájem o další dramata, stačí kliknout zde :)

Recenze: Operace Entebbe 85 %

Přidáno: 18.09.2018