Recenze: Pašerák
Žánr: Krimi / Drama / Thriller
Premiéra: 23.05.2019
Celkový čas: 116 minut
Režie: Clint Eastwood
Námět: Sam Dolnick
Scénář: Nick Schenk
Obsazení: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Dianne Wiest, Taissa Farmiga, Michael Peña, Alison Eastwood, Andy Garcia, Laurence Fishburne, Clifton Collins Jr., Robert LaSardo, Noel Gugliemi, Katie Gill, Ignacio Serricchio, Lobo Sebastian, Loren Dean, Victor Rasuk, Pete Burris, Devon Ogden
Recenze: Pašerák 89 %

Clint Eastwood se řadí k nezpochybnitelným legendám dějin filmu. Proslavil se již v šedesátých letech minulého století, a od té doby ztvárňuje nejčastěji pořádně drsné chlapíky. Obdobnou roli Eastwood zastává i v tomto filmu, a dokazuje, že i ve svých téměř detadesáti letech (narodil se v roce 1930) stále neřekl poslední slovo, a má vyřídilku, jakou by mu mohli závidět i o generaci mladší herci. Podobně významnou figurou se Eastwood stal i na poli režie, a v Pašerákovi si nejenom vystřihl titulní roli, ale rovněž celý film zrežíroval. Po úspěchu Eastwoodova předchozího významného snímku Gran Torino (2008), v němž také oboje hrál i ho režíroval, tento americký tvůrce divákům předkládá další výborný film, který byste si neměli nechat ujít. Obzvlášť jestli máte v oblibě filmové příběhy vycházející ze skutečných událostí.

Navzdory potenciálně akčnímu žánru snímku Eastwood ve svém novém režijním počinu nikam nespěchá. Udržuje vyvážené tempo, a dovoluje příběhu, aby se rozvinul přirozeně a bez zbytečných zkratek a laciných scenáristických berliček. To však ovšem ani v nejmenším neznamená, že by byl film nudný. Ba naopak. Jeho tempo naopak divákovi dovoluje se o to intenzivněji ponořit do života hlavního hrdiny a pochopit, co ho dovedlo do situace, v níž se nyní nachází. Pašerák je totiž stejně tak krimi thrillerem, jako je charakterovou studií jednoho neobyčejného muže. A Eastwoodovi se daří obě tyto stránky svého díla - napínavé okamžiky i momenty odhalující pravou podstatu jeho hrdiny - zkombinovat do jednoho hladkého, plynulého a především poutavého celku.

Navzdory tomu, že film primárně nesází na akční scény, o napětí v něm není nouze. Pramení ze samotné situace, jíž hlavní hrdina Earl čelí. Opakovaně se během svého "zaměstnání" pro drogový kartel ocitá v nebezpečí prozrazení či dopadení, a divák tyto situace prožívá společně s Earlem. Díky tomu film svižně ubíhá dopředu, a jeho téměř dvě hodiny vám subjektivně budou připadat mnohem kratší. Pašerák se tak stává podívanou, kterou si bez problémů vychutnáte i při opakovaném zhlédnutí, ale samozřejmě platí, že čím méně toho před zhlédnutím filmu budete vědět o jeho příběhu, tím více vás nejrůznější chytré dějové kličky a zvraty dokážou překvapit.

Film rovněž dokáže přivést k zamyšlení, neboť nám představuje hrdinu, který se zvládl do značné míry odcizit od vlastní rodiny. Rodinná dějová linka je zde velmi důležitá pro úplné pochopení Earlova komplexního charakteru. Nemusíte se však bát - vážné okamžiky jsou do určité míry vyvážené těmi humornými. Vtipných momentů se ve filmu najde dost na to, abyste se u něj nejednou upřímně pousmáli.

Co se hereckých výkonů týče, Eastwood v hlavní roli exceluje a zvládá úspěšně ztvárnit více tváří svého hrdiny. Ostatní herci se také za sebe stydět nemusí, ale tento film je přesto do značné míry Eastwoodova one-man show a možná i jeho labutí píseň vzhledem k věku tohoto skvělého herce. Tak si Pašeráka vychutnejme se vším, co nabízí - podobně kvalitní a sebevědomý film se málokdy vidí.

Vychází na DVD, Blu-ray a UHD Blu-ray. Další thrillery z naší nabídky najdete zde :)

Recenze: Pašerák 89 %

Přidáno: 23.05.2019