Recenze: První člověk
Žánr: Drama / Životopisný / Historický
Premiéra: 11.10.2018
Celkový čas: 141 minut
Režie: Damien Chazelle
Námět: James R. Hansen
Scénář: Josh Singer
Obsazení: Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stoll, Patrick Fugit, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Olivia Hamilton, Pablo Schreiber, Shea Whigham, Lukas Haas, Ethan Embry, Brian d'Arcy James, Cory Michael Smith, Kris Swanberg, J.D. Evermore, Leon Bridges, Steve Coulter, William Gregory Lee, Brady Smith, Matthew Glave, Rodney J. Hobbs, Robert Hatch, Anna Chazelle, Philip Boyd, Todd Truley, Mark Kelly, Jamie Anne Allman, Charles Carroll, Brian Mahoney, Nelson Bonilla, James R. Hansen, Maria Z. Wilson
Recenze: První člověk 89 %

Životopisné snímky inspirované skutečnými událostmi a osudy stále žijících či již zesnulých lidí jsou stále nesmírně oblíbené a každoročně jich vzniká celá řada. Jedním z důvodů je to, že lidský život často nabídne kličky a překvapení, které by nevymyslel ani ten nejobratnější scenárista. Přistání člověka na Měsíci se pak řadí k jedné nejvýznamnějších událostí dvacátého století a slyšeli o něm i lidé, kteří se jinak o výzkum vesmíru a kosmonautiku příliš nezajímají. Nejde tak o první zpracování daných událostí, ale prvenství tomuto filmu přesto musíme přiznat: jde o první snímek, který se opravdu důvěrně zaměřuje na osobnost onoho prvního člověka na Měsíci, Neila Armstronga.

Za filmem stojí mladý americký režisér Damien Chazelle, který se prosadil svými vysoce úspěšnými a výborně hodnocenými hudebními snímky Whiplash (2014) a La La Land (2016). S Ryanem Goslingem již Chazelle spolupracoval na La La Land a očividně jim to spolu pasuje. V tomto snímku pak režisér zavítal do jiného žánru, ale i v životopisném dramatu dokazuje, že se řadí k nejtalentovanějším tvůrcům dnešní kinematografie.

Co je na snímku nesmírně sympatické a odlišuje ho od jinách filmů zpracovávajících stejné události, je vyprávění z pohledu hlavního hrdiny. Příběh vnímáme optikou Neila Armstronga, díky čemuž je nám umožněno proniknout do jeho mysli a opravdu chápat, co Armstronga žene vpřed. Film se nesnaží vměstnat do děje příliš mnoho a nabízí vysoce soustředěný příběh, který logicky postupuje od úvodní scény až k poslední.

Film obsahuje řadu dramatických scén. Ty však přirozeně vyplývají z příběhu, nejsou do něj násilně nastrčeny. Již úvodní scéna vás spolehlivě vtáhne do děje a film následně udrží vaši pozornost po celou dobu svého trvání. Ačkoliv má tak stopáž vysoce přes dvě hodiny, na výsledném zážitku se to nikterak negativně nepodepíše. Ba naopak - o to intenzivněji vám to umožní ponořit se hluboce do dění ve filmu a proniknout hlavnímu hrdinovi až po kůži.

S ohledem na pojetí filmu by byla chyba nezmínit herecké výkony. Ryan Gosling jako Neil Armstrong exceluje. Používá minimalistický styl herectví - o to uvěřitelnější je pak jeho výkon v emocionálně napjatých situacích. Claire Foy se rovněž výborně vžila do své role a povaha její hrdinky vytváří zajímavý kontrast k jejímu filmovému manželovi.

Hodí se poznamenat, že První člověk není typický film o objevování a průzkumu vesmíru. Více se soustředí na člověka, který za tímto procesem stál, než na proces samotný. Jestli tedy chcete zhlédnout výborné intimní drama se silnými hereckými výkony, tento snímek vás rozhodně nezklame a na dlouhou dobu se vám zaryje do paměti. Damien Chazelle opět trefil hřebíček na hlavičku!

Vychází na DVD, Blu-ray a 2Blu-ray(UHD+BD). Jestli Vás baví životopisné filmy, tak naší nabídku dalších najdete zde :)

Recenze: První člověk 89 %

Přidáno: 27.01.2019