Recenze: Roman J. Israel, Esq.
Žánr: Drama / Krimi
Premiéra: 22.11.2017
Celkový čas: 122 minut
Režie: Dan Gilroy
Námět: Dan Gilroy
Scénář: Dan Gilroy
Obsazení: Denzel Washington, Colin Farrell, Nazneen Contractor, Carmen Ejogo, Shelley Hennig, Tony Plana, Pej Vahdat, Amanda Warren, Brittany Ishibashi, Joseph David-Jones, Just N. Time, James Paxton, Hugo Armstrong, Annie Sertich, Franco Vega, Amari Cheatom
Recenze: Roman J. Israel, Esq. 87 %

Dan Gilroy sice v minulosti natočil pouhý jeden film, ale již jím prokázal, že se nevyhýbá těžkým tématům. Jeho režijní debut Slídil (2014) v hlavní roli s Jakem Gyllenhaalem ve většině diváků, kteří ho zhlédli, zanechal silný dojem. Ve svém druhém filmu s poněkud krkolomným názvem Roman J. Israel, Esq. Gilroy opět pracuje se silným příběhem a fascinujícím titulním hrdinou.

Hlavním kladem snímku je výborný herecký výkon Denzela Washingtona. Washington se do své nelehké role plně ponořil a Roman J. Israel v jeho podání je velmi komplikovaná, ale fascinující postava. Velkou pozornost na sebe rovněž strhne skvělý Colin Farrell. Střety George Pierce a Romana J. Israela jsou dost možná vrcholem příběhu. Byla by však chyba nezmínit herce ve vedlejších rolích. Carmen Ejogo, Amari Cheatom, DeRon Horton, Amanda Warren, Nazneen Contractor, Shelly Hennig, Joseph David-Jones a Andre T. Lee hrají převážně umírněným způsobem, ale všichni jsou excelentní.

Nejde o oddechový snímek. Film je závažné těžké drama, které se zabývá tematikou spoustě z nás neznámou - americkým právním systémem. Když se však přeneseme přes kulturní odlišnosti, zjistíme, že základní téma příběhu je naopak velmi univerzální - boj člověka proti existujícímu systému a lidem, kteří ho představují, snaha dosáhnout něčeho lepšího. Příběh tak brzy strhne a navzdory délce přes dvě hodiny dokáže udržet pozornost. Vnímavého diváka též přiměje k zamyšlení, takže nám film nevymizí z hlavy ihned po skončení. Pokud navíc máte rádi, když filmy předávají morální poselství, Roman J. Israel, Esq. vás v tomto směru nezklame. Aniž by tlačil na pilu, zvládne předat divákům zprávu, že je důležité stát si za svým a nevzdávat se navzdory všem překážkám, které by se vám mohly postavit do cesty.

Dan Gilroy film nejenom režíroval, ale rovněž se postaral o scénář, což je činnost, která je mu blízká (začínal jako scenárista). Gilroy se úspěšně vyhýbá tomu, aby dané téma podal zkresleným způsobem. Dovedně zachycuje, že právo je komplikovaná oblast, kterou nelze snadno pochopit. Hranice mezi tím, co je dobré a co zlé, se v tomto snímku smazávají, a nakonec zůstává na divákovi samotném, aby si vytvořil vlastní názor, a rozhodl se, na čí stranu by se postavil.

Film je rovněž bezchybný po stránce práce s kamerou. Ačkoliv tento příběh nevyžadoval žádné velké vizuální efekty, kamera nás úspěšně vtahuje do hrdinova světa a dovoluje nám plně prožít jeho pocity.

Tomuto filmu se tak nedá prakticky nic vytknout. Po všech stránkách - příběhově, herecky, i vizuálně - jde o výborné drama, které by si neměl nechat ujít žádný fanoušek tohoto žánru... a kvalitních filmů obecně. Denzel Washington si za svůj výkon vysloužil nominaci na Oscara a nebylo by příliš překvapivé, kdyby cenu opravdu získal. Dan Gilroy svým druhým filmem opět dokázal, že má nesmírný režijní talent, a můžeme tak jen s napětím očekávat, s čím přijde příště.

Vychází na DVD a Blu-ray.

Recenze: Roman J. Israel, Esq. 87 %

Přidáno: 02.03.2018