Recenze: Smrtihlav
Žánr: Akční / Životopisný / Thriller / Válečný / Histori
Premiéra: 08.06.2017
Celkový čas: 119 minut
Režie: Cédric Jimenez
Námět: Laurent Binet
Scénář: Audrey Diwan, David Farr, Cédric Jimenez
Obsazení: Rosamund Pike, Jason Clarke, Mia Wasikowska, Jack O'Connell, Jack Reynor, Geoff Bell, Enzo Cilenti, Thomas M. Wright, Oscar Kennedy, Volker Bruch, Barry Atsma, Jim Sturgeon, Björn Freiberg, Noah Jupe, Paul Brennen, Stephen Graham
Recenze: Smrtihlav 84 %

Atentát na Heydricha tvoří výraznou součást českých dějin a představoval jeden ze zlomových bodů druhé světové války. Není proto žádným překvapením, že byl opakovaně ztvárněn ve filmech nejrůznějšího stáří i původu. V České republice pravděpodobně nejznámějším pojetím atentátu zůstává lakonicky nazvaný Atentát (1964) režiséra Jiřího Sequense st. V nedávnější době jsme mohli vidět britsko-českou koprodukci Anthropoid (2016). A nyní se dočkáváme dalšího zpracování, na jehož vzniku se podílelo opět více států. Platí přičemž, že Smrtihlav stejně jako výše zmíněné dva snímky si plně zasluhuje diváckou pozornost.

Na rozdíl od jeho předchůdců zabývajících se stejným tématem je ve Smrtihlavovi stejná míra pozornosti věnována parašutistům i Heydrichovi samotnému. Dočkáme se tak dvojího pohledu na věc a přiblížení Heydricha z trochu jiného úhlu pohledu. K tomu napomáhá obratně vykreslený vzestup Heydricha k moci a rovněž jeho vztah s manželkou, kterou si zahrála talentovaná britská herečka Rosamund Pike (vidět jste ji mohli například ve vysoce úspěšném thrilleru Zmizelá nebo v kostýmní adaptaci románu Jane Austenové Pýcha a předsudek z roku 2005). Obě dvě dějové linky jsou obdobně důležité, a vzájemně se sloučí ve vysoce napínavém závěru.

Druhá polovina filmu nastolí rychlejší tempo. Jakmile se od Heydricha a jeho manželky přesuneme k parašutistům, přibyde akce a napětí ještě vzroste. To ovšem neznamená, že by začátek filmu byl nudný. Dobová atmosféra je vykreslená na jedničku a z Heydrichova jednání vás nejspíš nejednou pořádně zamrazí.

Obdobně působivé jsou herecké výkony všech zúčastněných. Rosamund Pike jsme již zmínili. Představitelé Kubiše a Gabčíka jsou sice relativně mladí, ale to jim na představivosti neubírá. Na Jasona Clarka jako Heydricha se sice kvůli jeho značné fyzické odlišnosti od skutečného Heydricha zpočátku obtížně zvyká, ale nelze mu upřít, že se své role zhostil se ctí. Bylo by chybou opomenout rovněž Stephena Grahama, z jehož ztvárnění Himmlera jde chvílemi strach. Třešničkou na dortu je pak účast Mii Wasikowske, která se přesvědčivým způsobem vtělila do role české dívky Anny.

Film zaujme i svým vizuálním pojetím. Dobové prostředí má své kouzlo. Smrtihlav se převážně natáčel v Budapešti a tvůrcům se povedlo nás opravdu převést do čtyřicátých let dvacátého století. Kromě lokací se milovníci historie rovněž mohou pokochat věrohodně působícími kostýmy a v neposlední řadě i rekvizitami.

Smrtihlav se úspěšně zařadil do kategorie povedených válečných filmů. Ať již jste předchozí snímky o atentátu na Heydricha viděli nebo ne, tento byste si neměli nechat ujít. Dobře známou historii předkládá zase trochu odlišným, osvěžujícím způsobem. Přičtěte k tomu napínavé scény, kvalitní herecké výkony a silnou atmosféru a dostanete jeden z nejzajímavějších historických filmů tohoto roku.

Vychází na DVD a Bluray.

Recenze: Smrtihlav 84 %

Přidáno: 16.10.2017