Recenze: Soumrak
Žánr: Drama
Premiéra: 15.11.2018
Celkový čas: 144 minut
Režie: László Nemes
Námět: László Nemes, Clara Royer, Matthieu Taponier
Scénář: László Nemes, Clara Royer, Matthieu Taponier
Obsazení: Juli Jakab, Vlad Ivanov, Susanne Wuest, Björn Freiberg, Urs Rechn, Levente Molnár, Christian Harting, Uwe Lauer, Tom Pilath, Judit Bárdos, Sándor Zsótér, Balázs Czukor, Mihály Kormos, Marcin Czarnik, Evelin Dobos, Péter Fancsikai, Áron Őze, István Pion, Mónika Balsai, János Kulka, Dusán Vitanovics, Levente Orbán, Zsolt Végh, Erik Novák, Péter Kertész, László Melis, Tamás Fodor, Léna Perczel, Elemér Szatmári, Anna Karsai, Bence Juhász, Tamás Polgár, Márton Patkós, Kati Lázár, Csaba Krisztik, Miklós B. Székely, Tamás Varga, Orsolya Moldován, Csillag Marton, Attila Menszátor Héresz, Eszter Csépai, Gábor Németh, Balázs Szitás, Éva Kelényi, Kálmán Kovács, Zsolt Nagy
Recenze: Soumrak 88 %

Maďarských filmů v českých kinech příliš mnoho nevídáme, proto je malý svátek pokaždé, když se v nich některý objeví. O to více, jedná-li se o podobně vydařené historické drama s mysteriózním nádechem, jako je právě Soumrak vzniklý v koprodukci dvou států, Maďarska a Francie, ale odehrávající se v Budapešti. Společně s hlavní hrdinkou, teprve dvacetiletou Irisz Leiter, poznáváme nový a zároveň již dávno ztracený svět společnosti před první světovou válkou, konkrétně v roce 1913. Film je režijním a částečně rovněž scenáristickým počinem maďarského tvůrce Lászlá Nemese, který stojí například za vysoce hodnoceným válečným dramatem Saulův syn (2015). Nemes pochází z Budapešti a nenajde se snad povolanějšího současného tvůrce, který by měl tento magický příběh odvyprávět.

Soumrak svým příběhovým i vizuálním pojetím spadá mezi umělecké filmy. Což neznamená, že by byl těžký na pochopení. Od svých diváků vyžaduje trpělivost a ochotu se ponořit do světa příběhu, za což se jim následně odvděčí nezapomenutelným zážitkem. Po celou dobu svého trvání udržuje pozvolné tempo, ale film přesto navzdory délce hodně přes dvě hodiny nenudí. Na prožitky hlavní hrdinky se naladíme velmi rychle, díky čemuž nás bude zajímat, co se s ní stane a co (nebo kdo) ji v Budapešti potká.

Film svou soustředěnost na Irisz ještě podporuje specifickým vizuálním stylem. Kamera využívá výhradně detailní záběry na hrdinku, popřípadě záběry na to, co Irisz zrovna sleduje. Obrazově je ladný a překrásný, pohyby kamery chvílemi působí jako tanec, takže je radost se na film vynadívat. Soumrak podporuje tvrzení, že film je v prvé řadě vizuálním uměním, protože vypráví výhradně právě skrze obraz. Ve filmu není příliš mnoho dialogů a hlavná herečka Juli Jakab má díky tomu příležitost hrát výhradně očima a obličejem.

Herecky se film nemálo povedl. Pro Juli Jakab jde o první výraznou roli a jako Irisz působí dokonale věrohodně a přirozeně. Navíc prakticky nejde poznat, že je skoro o deset let starší než její filmová hrdinka. Ostatní herci nemají tolik prostoru, protože film se soustředí výhradně na Irisz, ale přesto nezklamali. Obsazení bude českému divákovi pravděpodobně většinově neznámé, což však v tomto případě není na škodu, protože to tomuto snímku ještě více dodává na realističnosti.

Soumrak je tak inteligentní, vizuálně kvalitní a dobře zahraný film, který na více než dvě hodiny uchvátí a přiměje k zamyšlení.

Vychází na DVD. Další filmové dramata najdete, když kliknete zde :)

Recenze: Soumrak 88 %