Recenze: Spider-Man: Paralelní světy
Žánr: Animovaný / Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
Premiéra: 13.12.2018
Celkový čas: 117 minut
Režie: Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman
Námět: Stan Lee, Steve Ditko, Brian Michael Bendis, Sara
Scénář: Phil Lord, Rodney Rothman
Obsazení: Shameik Moore, Jake Johnson, Hailee Steinfeld, Mahershala Ali, Brian Tyree Henry, Lily Tomlin, Lauren Vélez, Zoë Kravitz, John Mulaney, Kimiko Glenn, Nicolas Cage, Kathryn Hahn, Liev Schreiber, Chris Pine, Natalie Morales, Oscar Isaac, Greta Lee, Stan Lee, Jorma Taccone, Joaquín Cosio, Marvin 'Krondon' Jones III, Lake Bell, Miguel Jiron
Recenze:  Spider-Man: Paralelní světy 91 %

Když dojde na superhrdiny od Marvelu, Spider-Man zaujímá jednu z vrchních pozic, ne-li úplně nejvyšší. Miliony fanoušků milovaný síťolezec se v komiksech prohání již přes padesát let a na velkém plátně i v televizi se objevil tolikrát, že kdybychom chtěli vyjmenovat všechny snímky a seriály s ním, byli bychom tu ještě hodně dlouho. Díky Spider-Manově dlouhověkosti se za dobu jeho existence objevilo více lidí, kteří zastávali tuto pozici, přičemž každý z nich pocházel z jiného vesmíru. Všechny vesmíry pak tvořily dohromady jedno velké multiverzum, v němž šlo příležitostně cestovat napříč odlišnými realitami. Už nyní se vám z toho točí hlava? A to ani netušíte, co čeká na Milese Moralese, jehož největším problémem před osudným střetnutím se zmutovaným pavoukem byl nástup do nové školy.

Superhrdinové v posledním desetiletí převážně zásluhou marvelovského filmového univerza zažívají neobvyklý boom. Každý rok dostaneme celou řadu filmů i seriálů s touto tematikou. Spider-Man: Paralelní světy přesto zvládne zaujmout tím, jak odlišný od většinové ostatní produkce je. A ačkoliv si ho nejvíce vychutnají fanoušci komiksů a Spider-Mana, snímek je perfektně srozumitelný i pro lidi, kteří doposud toho o Spider-Manovi příliš nevědí. Své srozumitelnosti dosahuje díky představení celého multiverza z pohledu Milese, který toho stejně jako divák samotný zprvu o Spider-Manech (ano, množné číslo je zde opravdu na místě) zase tolik neví. Kdo jiný povolanější by nás tak měl uvést do situace?

Nenechte se však zmást a nemyslete si, že film se příliš zdržuje s úvodem. Velmi brzy nás hodí do situace, kdy Miles čelí nově nabytým schopnostem a příliš netuší, co si pomstít. Film po celou dobu svého trvání udržuje svižné tempo, díky čemuž vám ty dvě hodiny budou subjektivně připadat mnohem kratší. Scénář je pak naprosto skvělý a vyváženě střídá humor, napětí i dojemné okamžiky. Díky tomu snímek rozhodně není jednoduchá komiksová taškařice, jak by si nezasvěcení diváci mohli zprvu myslet, ale mnohem komplexnější dílo.

Ve filmu vystupuje větší množství lidí (či dalších stvoření), kteří zaujímají mantl Spider-Mana (i když se tak zrovna nejmenují). Celkem dostaneme více než pět různých verzí, ale díky odlišným druhům animace a jejich lišícím se příběhům je jednoduché se mezi nimi zorientovat. Rozdílná ztvárnění různých verzí Spider-Mana jsou dalším geniálním krokem ze strany snímku. Abychom uvedli příklad, pochmurný Spider-Man z noir komiksů je ztvárněný v černobílé, zatímco jiná verze má podobu klasické anime postavičky.

Film je po vizuální stránce ohromující. Občas působí jako barevné šílenství, ale jakmile si na daný styl zvyknete, nebudete schopní od snímku odtrhnout oči. Sečteno a podtrženo, Spider-Man: Paralelní světy nemá žádnou výraznou chybu. Je to vtipný, chytrý, výborně namluvený a překrásný film, který dokazuje, že i superhrdinské filmy stále dokážou působit nově a živě.

Vychází na DVD, Blu-ray a 2Blu-ray(2D+3D). Další animáky najdete zde :)

Herecké výkony 92 %
Recenze: Spider-Man: Paralelní světy 91 %