Recenze: Star Wars: Poslední z Jediů
Žánr: Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
Premiéra: 14.12.2017
Celkový čas: 150 minut
Režie: Rian Johnson
Námět: George Lucas
Scénář: Rian Johnson
Obsazení: Daisy Ridley, Adam Driver, Mark Hamill, Carrie Fisher, Oscar Isaac, John Boyega, Kelly Marie Tran, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro, Andy Serkis, Laura Dern, Billie Lourd, Gwendoline Christie, Lupita Nyong'o, Anthony Daniels, Shauna Macdonald, Frank Oz, Jimmy Vee, Peter Mayhew, Warwick Davis, Veronica Ngo, Crystal Clarke, Tom Kane, Akshay Kumar, Andy Nyman, Mark Lewis Jones, Togo Igawa, Joseph Gordon-Levitt, Gareth Edwards, Joonas Suotamo, Ralph Ineson, Justin Theroux
Recenze: Star Wars: Poslední z Jediů 86 %

Hvězdné války je filmová sága s velmi dlouhou tradicí, která se od doby svého vzniku stihla stát legendou a získala si srdce milionů fanoušků. Opětovné nastartování ságy tak pochopitelně vyvolalo nemalou skepsi, ale po předchozích třech filmech (Star Wars: Síla se probouzí, Rogue One: Star Wars Story a nejnovější Star Wars: Poslední z Jediů) snad není předčasné prohlásit, že Hvězdné války doposud neřekly své poslední slovo!

Americký režisér Rian Johnson se ve svých filmech často zaměřuje na mezilidské vztahy, a to i v případě, že se příběh odehrává ve sci-fi kulisách (viz film Looper z roku 2012). Jeho pojetí epických Hvězdných válek je tak překvapivě civilní, klade důraz na své hrdiny, a ačkoliv ve filmu není nouze o velkolepé, napínavé akční scény, jádro příběhu se soustředí právě na dobře známé hrdiny, které většina fanoušků ságy miluje.

Právě hrdinové filmu jsou jeho největším kladem. Rey od svého objevení se prošla velkou proměnou, a je snadné jí držet palce, aby se v nových situacích zvládla zorientovat. Daisy Ridley svou postavu ztvárňuje s přirozeností a osobním kouzlem, jaké by jí mohla závidět spousta mladých hereček. Z nových tváří zaujme rovněž tradičně přesvědčivý Oscar Isaac a Domhnall Gleeson, kteří se oba objevili již v předchozím dílu obnovené série, Star Wars: Síla se probouzí. Pokud máte v oblibě původní ságu, jistě oceníte přítomnost Marka Hamilla a Carrie Fisher, kteří se do svých ikonických rolí dokonale ponořili. Všichni zúčastnění herci si však zaslouží pochválit, obsazení filmu je velmi silné a nenajde se v něm jediný výrazně slabý článek.

Film navzdory délce dvě a půl hodiny nenudí. Akční scény střídá s konverzačními, ale stále udržuje vyvážené tempo, které zajistí, že od něj od začátku až do konce neodtrhnete zrak. Ačkoliv se ve filmu řeší závažná témata a hrozba nadcházející bitvy je všudypřítomná, přesto se v něm najde prostor i pro humor, a slovní přestřelky mezi postavami potěší i pobaví. Pokud jste navíc viděli všechny předchozí díly a stihli si k postavám vybudovat emocionální pouto, dost možná vás film dožene k slzám.

Po vizuální stránce se snímku rovněž nedá co vytknout. Ztvárnění projevů Síly snad nikdy předtím nevypadalo tak dobře, a bojové a akční scény nemají jedinou chybu! Jsou napínavé, přehledné a kreativně pojaté. Pochválit si zaslouží rovněž nápaditá práce kamery, která kolikrát dokáže vyprávět beze slov, a soundtrack, který vhodně podbarvuje dění ve filmu.

Star Wars: Poslední z Jediů zaujme nejenom fanoušky minulých dílů, ale všechny milovníky propracované, výborně zahrané a inteligentní a napínavé sci-fi. Jestli jde i o váš případ, film je tou pravou podívanou pro vás.

Vychází na DVD, 2Blu-ray(film+bonusový disk) Limitovaná edice Odpor, 2Blu-ray(film+bonusový disk) Limitovaná edice První řád, 3Blu-ray(2D+3D+bonusový disk).

Přidáno: 31.03.2018