Recenze: Temná věž
Žánr: Akční / Dobrodružný / Fantasy / Horor / Sci-Fi / W
Premiéra: 24.8.2017
Celkový čas: 95 minut
Režie: Nikolaj Arcel
Námět: Stephen King
Scénář: Akiva Goldsman, Jeff Pinkner, Anders Thomas Jensen
Obsazení: Tom Taylor, Idris Elba, Matthew McConaughey, Katheryn Winnick, Claudia Kim, Jackie Earle Haley, Abbey Lee, Dennis Haysbert, Nicholas Hamilton, Fran Kranz, José Zúñiga, Karl Thaning, Joe Vaz, Michael Barbieri, Jay-Jay Botha, Kenneth Fok, Richard Lothian
Recenze: Temná věž 82 %

Stephen King se řadí k nejoblíbenějším spisovatelům vůbec. Během své dlouhé kariéry napsal řadu románů i povídek, takže není žádným překvapením, že podle jeho děl vzniklo obrovské množství filmových a seriálových adaptací. Sága Temná věž pak bývá považována za jeden z nejlepších Kingových příběhů. Očekávání, jak se filmové zpracování povede, tak zákonitě bylo velké.

Ačkoliv se film otrocky nedrží knižní předlohy, přesto zvládne upoutat. Hlavním kladem jsou zajímavé postavy, k nimž si okamžitě najdeme cestu a aktivně se zajímáme o jejich osudy. Všichni tři nejdůležitější představitelé odvádějí výborné výkony. Tom Taylor (Jake Chamber) se předtím objevil jen v několika seriálových epizodách, ale do role Jakea se vžil dokonale a nejspíš by nebylo žádným překvapením, kdyby si tímto filmem zahájil dlouhou kariéru. Britský herec Idris Elba (pistolník) a Matthew McConaughey (muž v černém) jsou oproti tomu již známí herci, kteří svůj talent opakovaně prokázali v minulosti. Elbův pistolník působí sympaticky a McConaughey je jako muž v černém patřičně děsivý. Ačkoliv se ve filmu neobjevuje tak často jako Jake a pistolník, přesto zvládne svému záporákovi vdechnout patřičnou dávku charismatu a zároveň mrazivé autority.

Obdobně podařený je film z hlediska vizuální stránky. Částečně se odehrává v New Yorku, částečně na jiných světech (především ve značně apokalypticky působící pustině). Prostředí jiného světa, jehož značnou část tvoří trosky nebo holé planiny, je zároveň okouzlující i znepokojivé. Kulisy pomáhají vykreslit pochmurnou atmosféru snímku. Rovněž milovníci akčních scén si přijdou na své. Především pak ti, kteří si chtějí podrobně vychutnat pistolníkovo střelecké umění (které je ve filmu opakovaně využito). Akčních scén se ve filmu nachází uspokojivé množství a všechny jsou přehledné a napínavé.

Film díky rozumné délce přibližně devadesáti pěti minut svižně ubíhá dopředu. Na začátku nastolí rychlé tempo, které udržuje až do samotného konce. Platí přičemž, že ačkoliv celková nálada příběhu zůstává po většinu času vážná, přesto dostaneme pár odlehčených momentů a hlášek. Ty většinou vyplývají z odlišných poměrů panujících na Zemi a v prostředí, kde se obvykle pohybuje pistolník.

Temná věž je neprávem podceňovaný film. Kritika, která se na něj po uvedení snesla, pochází převážně od milovníků knižní série, kteří k filmu přistupovali s odlišnými (často přehnanými) předpoklady. Pokud jste knihy četli a dokážete přijmout fakt, že příběh adaptace se od románové série odlišuje, dostanete vydařený snímek. Tato výprava do jiného světa zaujme hereckými výkony, pracně vybudovanou atmosférou i svižným napínavým příběhem. Bylo by proto jedině dobré, kdybychom znovu dostali příležitost se do světa Temné věže vrátit. Potenciál k vyprávění dalších silných příběhů ze stejného prostředí je velký a poctivých fantasy snímků v kinech není nikdy dost.

Vychází na DVD, Blu-rayBlu-ray (SteelBook) a 2Blu-ray(UHD+BD).

Námět, scénář 80 %
Recenze: Temná věž 82 %