Recenze: Temné síly
Žánr: Sci-fi / Thriller
Premiéra: 9.8.2018
Celkový čas: 104 minut
Režie: Jennifer Yuh
Námět: Alexandra Bracken
Scénář: Chad Hodge
Obsazení: Bradley Whitford, Mandy Moore, Amandla Stenberg, Gwendoline Christie, Harris Dickinson, Mark O'Brien, Wallace Langham, Patrick Gibson, Sammi Rotibi, Golden Brooks, Miya Cech, Catherine Dyer, Deja Dee, Allie McCulloch, Skylan Brooks, McCarrie McCausland, Lidya Jewett, Darren Alford, Drew Scheid
Recenze: Temné síly 80 %

Kolik znáte vydařených young adult sci-fi filmů? Tento žánr se těší stále větší oblibě, protože mladí diváci jsou vděčným segmentem návštěvníků kin. Přesto se podobných filmů objevuje jen hrstka a stále pro ně existuje široký prostor na trhu. Po sériích Divergence či Labyrint se dostala řada na další zpracování vydařeného YA románu - úspěšné knihy The Darkest Minds od americké spisovatelky Alexandry Bracken, jejíý název nese přejala i filmová adaptace.

Fascinující je propracovanost světa, který film vytváří. Příliš se nezdržuje s úvodem a velmi rychle vykreslí situaci, do níž se společnost propadla. Nutno poznamenat, že nejde o příliš růžovou situaci - jak by také mohla být optimistická, když většina dětí je mrtvá a ze zbytku se kvůli získání nadpřirozených schopností stali vyvrhelové zavíráni do táborů, z nichž je velmi těžké uniknout?

Ruby se to ale přesto podařilo. Ne že by měla na vybranou. Svými schopnostmi patří do kategorie, kterou lidé zabíjejí na potkání. Film tak úspěšně nastoluje napětí, kdy hlavní hrdince v nejednom případě hrozí smrt. Není v něm nouze o dramatické či akční scény. Obzvlášť když hrdinové začnou využívat své schopnosti, se je na co dívat. Vizuální efekty se v tomto případě povedly a demonstrace Rubyina nového talentu je velice působivá.

Film svižně plyne dopředu, v čemž mu napomáhá i rozumná délka čítající pouhé sto čtyři minuty. Nenajdete v něm nudné okamžiky, hladce se vyvíjí směrem k závěru, který spolehlivě uzavře jednu dějovou linii, ale zároveň otevře prostor pro případné pokračování, které by mohlo být podle všeho stejně fascinující jako první díl. Jestli se ho tedy dočkáme, máme se rozhodně na co těšit. Ostatně Alexandra Bracken napsala rovnou trilogii, takže filmy mají z čeho vycházet.

U podobného typu snímku je důležité vybrat vhodné herce, s nimiž se mladí diváci snadno ztotožní. To se tomuto filmu povedlo. Teprve dvacetiletá herečka Amandla Stenberg má již za sebou pár vydařených snímků (například Hunger Games, Všechno úplně všechno) a znovu dokazuje, že jí talent nechybí. Její Ruby je navíc sympatická hrdinka, která navzdory svému mládí působí velice rozumně a s nebezpečím se snaží co nejlépe vypořádat. Zdatně jí sekunduje Harris Dickinson jako Rubyin kamarád (a možná později i něco víc) Liam. Fanoušky fantasy pak potěší menší rolička Gwendoline Christie známé především ze seriálu Hra o trůny, kde ztvárňuje bojovnici Brienne. Pozorně se však dívejte, abyste ji poznali - jestli Christie znáte pouze ze zmíněného seriálu, chvíli vám možná potrvá ji najít.

Temné síly jsou úspěšným důkazem toho, že lze natočit young-adult film, který zaujme nejenom dospívající diváky ve věku hlavní hrdinky, ale rovněž i dospělé. Jde o chytrý, napínavý snímek zasazený do poutavého světa, který nenudí a přiměje k zamyšlení. Pokračování by se v jeho případě rozhodně hodilo.

Vychází na DVD, Blu-ray(SteelBook) a 2Blu-ray(UHD+BD). Pro nabídku dalších 4K filmů, stačí kliknout zde :)

Výprava 79 %
Recenze: Temné síly 80 %