Recenze: The Circle
Žánr: Drama / Sci-Fi / Thriller
Premiéra: 27.04.2017
Celkový čas: 110 minut
Režie: James Ponsoldt
Námět: Dave Eggers
Scénář: James Ponsoldt, Dave Eggers
Obsazení: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega, Karen Gillan, Patton Oswalt, Bill Paxton, Glenne Headly, Ellar Coltrane, Poorna Jagannathan, Amir Talai, Nate Corddry, Ellen Wong, Regina Saldivar, Hunter Burke, Troy Murray, Mamoudou Athie, Elvy Yost, Smith Cho, Drew Droege
Recenze: The Circle 84 %

Každý rok vedle řady blockbusterů vzniknou i filmy, které na sebe nestrhnou tolik pozornosti, ačkoliv nabízejí zajímavý příběh a vystupují v nich známí herci. Přesně do této kategorie spadá i The Circle, který při svém uvedením v kinech nevzbudil ani zdaleka takový zájem, jaký by si s ohledem na své kvality zasloužil.

Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti, která v mnoha ohledech připomíná naši přítomnost. Především kvůli neustálé přítomnosti technologií a kamer, které jsou schopné monitorovat vše, co lidé dělají. Ve filmu je tato myšlenka sice dotažena do extrému, ale není příliš těžké si představit, že by se jednou něco podobného mohlo opravdu přihodit, což příběhu dodává na naléhavosti a mrazivosti.

Základní premisa snímku, která vychází ze stejnojmenné knihy Davea Eggerse, je dostatečně jednoduchá, aby ji pochopil úplně každý, ale zároveň poutavá. Film sice nevyznívá tak bezútěšně jako jiné snímky zachycující budoucnost pod drobnohledem kamer (jedním příkladem za všechny je slavné 1984), ale díky své tiché naléhavosti, vyrovnanému tempu a solidním hercům se přesto zapíše do paměti.

Emma Watson v hlavní roli odvádí velmi vyrovnaný výkon. Watson v minulosti opakovaně dokázala, že je schopná utáhnout filmy různého žánru, ať už jde o drama (Kolonie) nebo fantasy pohádku (Kráska a zvíře). Její Mae chvílemi působí jako rozporuplná hrdinka, ale její cestu je zajímavé sledovat. Právě jejíma očima poznáváme společnost The Circle a rozumíme tomu, co Mae dělá a co ji k jejím činům dohnalo.

Ostatní postavy již na sebe nestrhávají tolik pozornosti, ale minimálně John Boyega se ve filmu neztratil. Největším lákadlem pro diváky pak vedle účasti Emmy Watson bylo obsazení Toma Hankse. Hanksova role ředitele společnosti The Circle je sice menší, ale podařilo se mu i na omezeném prostoru vetknout svému hrdinovi dostatek charismatu, aby nepůsobil jako typický jednorozměrný záporák.

Největší výhodou filmu je, že vás bezpochyby přiměje k zamyšlení. Proto navzdory hvězdnému obsazení nejde zrovna o oddechový snímek, a čím více jste ochotni přemýšlet nad poselstvím, které předkládá, tím více si ho vychutnáte. Sympatická je na něm i skutečnost, že nutně jednu stranu nestaví do pozice absolutního zla a druhou do pozice absolutního dobra. Jeho hrdinové nejsou černobílí, všichni mají své pozitivní i negativní stránky.

Vzhledem k zařazení do žánru thrilleru film obsahuje několik vysoce napínavých sekvencí. Ještě víc se však soustředí na rozvoj atmosféry, která se postupně stává čím dál palčivější, a vztahy mezi hrdiny. Rovněž po vizuální stránce se povedl. Prostředí společnosti The Circle je se vší svou technologií natolik fascinující, že ihned pochopíte, co na něm Mae tak přitahuje. Kdyby to náhodou nestačilo, ústřední záhada je dostatečně poutavá na to, aby diváckou pozornost udržela po celých 110 minut. Pokud jste tedy naladěni na dílo, které vám bude dlouho po zhlédnutí stále rezonovat v hlavě, The Circle byste si neměli nechat ujít.

Recenze: The Circle 84 %

Přidáno: 29.08.2017