Recenze: Ticho před bouří
Celkový čas: 106 minut
Režie: Steven Knight
Námět: Steven Knight
Scénář: Steven Knight
Obsazení: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Diane Lane, Jason Clarke, Djimon Hounsou, Jeremy Strong, Robert Hobbs, Kenneth Fok, Garion Dowds, John Whiteley
Recenze: Ticho před bouří 87 %

Objevit nový film, který by předkládal fascinující a poutavý příběh, a pouze nesázel na vizuální triky a CGI magii, je vždy malý zázrak. Loňský snímek Ticho před bouří, který v sobě úspěšně kombinuje více žánrů, přesně takovou podívanou nabízí, a díky tomu stojí za pozornost. Film zaujme nejenom nástinem příběhu, ale též jménem režiséra a scenáristy v jedné osobě. Je jím anglický tvůrce Steven Knight, který v minulosti natočil například výborné drama Noční jízda (2013), kde Tom Hardy čelí svým vnitřním i vnějším démonům v prostoru svého auta.

Tento film se sice odehrává na mnohem větším prostoru, konkrétně na ostrově v Karibiku, ale s jeho předchůdcem ho pojí více ingrediencí. Jde převážně o pečlivé soustředění na hrdiny filmu a jejich osudy plné nečekaných kliček, zvratů a překvapení. Vývoj děje je těžké s úspěchem stoprocentně odhadnout dopředu, a film tak baví po celou dobu svého trvání. Navíc udržuje během rozumné stopáže činících sto šest minut svižné tempo, nudy se tak během jeho sledování rozhodně obávat nemusíte. Platí přitom, že čím méně informací budete o průběhu příběhu filmu před jeho zhlédnutím znát, tím více si ho pak vychutnáte.

Film úspěšně přebíhá mezi více žánry, kombinuje drama, thriller i mysteriózní podívanou. Se svými hrdiny i s diváky rozehrává komplikovanou hru, kterou je velmi záživné sledovat. Dokáže navíc zaujmout široké publikum bez ohledu na věk či pohlaví (snad s výjimkou malých dětí). Příliš své hrdiny ani diváka nešetří, takže nejde o vyloženě optimistickou podívanou, to však ničemu nepřekáží - život samotný ostatně není vždy dokonalý.

K tomu přispívají rovněž herecké výkony a hrdinové, kteří mají do dokonalých daleko - což jim však ani v nejmenším neubírá na zajímavosti a realističnosti. Matthew McConaughey ztvárňuje muže, jehož život by si snad většina z nás nepřála zažít, a činí tak s přehledem. Anne Hathaway pak exceluje jako poněkud zvláštní Karen, jejíž motivy hned tak snadno neodhalíte. Film se soustředí hlavně na tuto dvojici, ale na své si přijde i tradičně solidní Diane Lane v roli Constance. Film pracuje s menším množstvím postav, což ještě víc napomáhá vyvolat dojem, že životy ústředního tria se dost možná v průběhu snímku promění navždy... ať už o to hrdinové budou stát nebo nikoliv. Výhodou je, že hrdinové jsou prokresleni opravdu do detailů, a záhy nám tak přirostou k srdci, což nás ještě víc vede k tomu, abychom se aktivně zajímali o jejich osudy a o to, jak se nakonec vyvrbí.

Steven Knight vytvořil další fascinující dílo. Dobře si uvědomuje, že ve filmu jde především o lidský příběh, a přesně takový nám nabízí. Nevypočitatelný, komplikovaný, ale stále lidský. Přidejte k tomu soustředěné herecké výkony a propracovaný scénář a Ticho před bouří je tak snímek, který vám po zhlédnutí rozhodně utkví v paměti. Tak mu dejte šanci... nebudete zklamáni.

Vychází na DVD a Blu-ray. Další sci-fi filmy najdete zde :)

Námět, scénář 88 %
Režie 87 %