Recenze: To (2017)
Žánr: Drama / Horor / Thriller
Premiéra: 7.9.2017
Celkový čas: 135 minut
Režie: Andy Muschietti
Námět: Stephen King
Scénář: Chase Palmer, Cary Fukunaga, Gary Dauberman
Obsazení: Jaeden Lieberher, Sophia Lillis, Jeremy Ray Taylor, Finn Wolfhard, Jack Dylan Grazer, Chosen Jacobs, Wyatt Oleff, Bill Skarsgård, Nicholas Hamilton, Owen Teague, Jake Sim, Jackson Robert Scott, Stephen Bogaert, Steven Williams, Megan Charpentier, Javier Botet, Ari Cohen, Cyndy Day, David Katzenberg, Pip Dwyer, Logan Thompson, Anthony Ulc, Stuart Hughes, Edie Inksetter, Geoffrey Pounsett
Recenze: To (2017) 89 %

Spočítat všechny adaptace děl pravděpodobně nejslavnějšího hororového spisovatele Stephena Kinga by trvalo hodně dlouho. Již několik desetiletí pravidelně vznikají filmová, televizní i seriálová zpracování Kingových románů a povídek. To patří k autorovým nejoblíbenějším dílům, takže není žádným překvapením, že se již v roce 1990 dočkalo dvoudílného televizního pojetí, v němž na sebe upoutal pozornost především Tim Curry jako klaun Pennywise. Nyní přichází nová verze děsivého hororu, kterou jsme tentokrát měli možnost zhlédnout i na plátnech kin.

Ačkoliv kvalita zpracování Kingových děl bývá proměnlivá, tento film se řadí k těm nejlepším. Sám King po zhlédnutí filmu prohlásil: „Nebyl jsem připraven na to, jak skvělé to opravdu bylo.“ Diváci, kteří snímek zhlédnou, mu musí dát za pravdu. To šlape od začátku až do konce jako dobře namazaný strojek a úspěšně se mu daří vyděsit všechny, kdo se na něj podívají.

Film se přitom neuchyluje k laciným lekačkám, které tak často můžeme vidět v méně nápaditých hororech. Místo toho postupně vytváří silnou a dusivou atmosféru, která nás i hrdiny snímku upozorňuje, že se schyluje k něčemu zlému. Tvůrci filmu kreativním způsobem využili práci se stínem a světlem, takže se budete kolikrát klepat strachy u scén, které vlastně zdánlivě nic děsivého nezobrazují.

Po herecké stránce se filmu rovněž nedá co vytknout. Dětští herci se do svých rolí dokonale ponořili a jejich hrdinové nepůsobí otravně. Naopak jim držíte palce, aby ve svém boji se zlem uspěli. Z jejich skupinky na sebe pravděpodobně nejvíc pozornosti strhne Ritchie, kterého ztvárnil Finn Wolfhard, jehož příležitostné vtipy odlehčují jinak velmi těžkou atmosféru. Největší hvězdou snímku se však zcela právem stal Bill Skarsgård, který ztvárnil klauna Pennywise. Ačkoliv se Skarsgård ve filmu objevuje jen příležitostně, ani zdaleka tolik, jak byste mohli čekat, zvládne kolem sebe úspěšně rozsévat hrůzu a vytváří tak zcela plnohodnotného a děsivého záporáka.

Snímku To se úspěšně podařilo zkombinovat dva zdánlivě protichůdné žánry – horor a komedii. V jednu chvíli se budete bát a v tu následující smát. To by samozřejmě nefungovalo bez promyšleného příběhu, který vyváženým tempem pokračuje vpřed a navzdory délce přes dvě hodiny nemá šanci začít nudit.

Argentinský režisér Andy Muschietti má již s tímto žánrem zkušenosti. Předtím natočil úspěšný horor Máma (2013), který oplýval stejnými atributy jako To – propracovaným příběhem a výbornou atmosférou. Muschietti bude režírovat i druhý díl To. Ano, tento film končí v tom nejlepším, ale nemusíte se obávat, že by působil příliš neuzavřeně. Ze strany tvůrců jde o velmi chytrý krok, protože Kingův román čítá přes tisíc stran a zredukovat ho do podoby dvouhodinového filmu by znamenalo výrazně osekat jeho příběh, což by na výsledný snímek pravděpodobně mělo negativní dopad. Takto dostaneme hned dvounásobnou porci kvalitní hrůzy, jaká se v kinech jen málokdy vidí.

Vychází na DVD a Blu-ray.

Výprava 89 %
Recenze: To (2017) 89 %