Recenze: Vetřelec
Celkový čas: 117 minut
Režie: Ridley Scott
Námět: Dan O'Bannon, Ronald Shusett
Scénář: Dan O'Bannon
Obsazení: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen Horton
Recenze: Vetřelec 90 %

Vetřelec se řadí k nejvýznamnějším filmům dvacátého století a podařilo se mu zlatým písmem vepsat jak mezi klasické filmy sci-fi žánru, tak i mezi hororové klasiky. Nejenže tento film odstartoval sérii, která v současné době čítá řadu snímků, románů zasazených do tohoto fikčního světa i počítačových her, ale rovněž ovlivnil popkulturu v mnohem širším měřítku. Pravidelně se pak ocitá v žebříčcích nejlepších filmů všech dob a existuje jen málo lidí, kteří ho doposud neviděli. Jestli je to i váš případ, nyní máte příležitost to napravit. A pokud jste tento film již viděli, neváhejte si ho zopakovat - jde o jedno z děl, ke kterým se vyplatí se vracet znovu a znovu.

Tento film se nejenom stal legendou, ale rovněž na pozici legendy dosadil Sigourney Weaver, která exceluje v roli Ripleyové. Ačkoliv šlo o její první hlavní roli v celovečerním snímku, Weaver se své úlohy zhostila s přehledem a dokázala přesvědčivě ztvárnit nejenom strach, kterému její hrdinka čelí, ale především odhodlanost a touhu po přežití, s níž se pouští do nerovného boje s nepřítelem, který je mnohem silnější než ona. Ve filmu vystupuje jen menší množství lidských hrdinů, díky čemuž mají všichni herci příležitost vyniknout, ačkoliv hlavní pozornost je věnována právě Ripleyové. Jen s obtížemi jde někoho z nich vyzdvihnout, ale jmenovitou zmínku si zaslouží aspoň před pár lety zesnulý John Hurt. Hurtův hrdina se sice ve filmu příliš neohřeje, ale postaral se o dnes již ikonickou scénu, která byla parodována ve více pozdějších dílech (například ve sci-fi komedii Spaceballs z roku 1987).

Z hlediska příběhu platí, že čím méně o ději tohoto filmu před jeho zhlédnutím víte, tím více si ho vychutnáte. Film sází na pečlivě vybudované napětí přirozeně vyplývající ze situace, v níž se hrdinové, tedy posádka lodi Nostromo, ocitají. Nechybí v něm překvapení, která mají nejenom podobu útoků vetřelce, ale rovněž vzrůstajícího napětí a měnících se vztahů mezi členy posádky. Teprve v opravdové krizi se ukáže, co v člověku skutečně vězí, a hrdinové Vetřelce jsou toho názorným důkazem.

Intenzivní atmosféra napětí a děsu je kromě fascinujícího příběhu dalším velkým kladem snímku. Většinová část příběhu se odehrává na lodi Nostromo, a jak všichni jistě dobře víme, jednou z vlastností vesmírných lodí je to, že svým dočasným obyvatelům nabízejí jen omezený prostor. Film tak úspěšně vyvolává pocit klaustrofobického nebezpečí, kde před vetřelcem jednoduše není možné kam utéct. Jediné místo, kam se hrdinové mohou uchýlit, je právě pouze jejich loď, a na ní je vetřelec může kdykoliv vystopovat.

Pochválit si zaslouží i prostředí samotné. Loď Nostromo nepůsobí příliš přívětivě, obzvlášť poté co dojde k prvním útokům a posádka se pouští do boje. Design vetřelce je pak navržen na jedničku a jeho propracovanost je jedním z dalších důvodů, proč film jako horor spolehlivě funguje.

Příběh se rychle rozvíjí a necelé dvě hodiny snímku utečou velmi rychle. Jestli jste tedy naladěni na opravdu děsivé sci-fi, které vám ještě dlouho utkví v paměti, Vetřelec vás nezklame.

Ke 40.výročí filmu vychází jako UHD Blu-ray, což je opravdu velká paráda! :-)

Režie 90 %