Recenze: Vražda v Orient expresu
Žánr: Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller
Premiéra: 9.11.2017
Celkový čas: 114 minut
Režie: Kenneth Branagh
Námět: Agatha Christie
Scénář: Michael Green
Obsazení: Kenneth Branagh, Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr., Derek Jacobi, Tom Bateman, Joseph Long, Olivia Colman, Sergej Polunin, Marwan Kenzari, Richard Price, Josh Gad, Manuel Garcia-Rulfo, Hadley Fraser, Adam Garcia
Recenze: Vražda v Orient expresu 85 %

Anglická spisovatelka Agatha Christie se zařadila mezi nejznámější autory detektivních příběhů vůbec. Mezi její nejslavnější hrdiny patří právě belgický detektiv Hercule Poirot a zvídavá slečna Marplová. Filmoví fanoušci měli možnost zhlédnout desítky zpracování autorčiných románů. Vražda v Orient expresu byla převedena do podoby celovečerního filmu již v roce 1974 a hlavní roli tenkrát ztvárnil Albert Finney. Uznání se dočkala rovněž televizní verze s Davidem Suchetem jako Poirotem. A nyní se tento proslulý příběh rozhodl ztvárnit anglický režisér a herec Kenneth Branagh.

Jen stěží se pak najde povolanější režisér, který by mohl román natočit. Branaghova kariéra je silně propojena s ryze anglickými příběhy, a proslul především svými filmovými adaptacemi divadelních her Williama Shakespeara (Jindřich V., 1989, Hamlet, 1996, a další). Rovněž natočil vydařenou fantasy pohádku Popelka (2015), superhrdinský film Thor (2011) a adaptaci další britské klasiky, Frankensteina (1994). Román Agathy Christie byl pak tou správnou látkou pro Branaghovy režisérské i herecké schopnosti.

Branagh film režíruje zkušenou rukou a dovedně vytváří napětí. Od chvíle, kdy je objeveno mrtvé tělo a vlak uvízne ve sněhových závějích, vypuká spletité pátrání, v němž doslova každý je podezřelý. Pokud jste nečetli knihu, různorodost povah cestujících a kličky, které se v příběhu objevují, zaručí, že vraha s velkou pravděpodobností neodhalíte dopředu. Závěrečné rozuzlení pak představuje zadostiučinění pro každého diváka, který film sledoval. Ne že by šlo o nějakou oběť - příběh svižně ubíhá dopředu, o překvapivé zvraty a odhalení není nouze, a jestli máte jen trochu rádi detektivní příběhy, samým napětím nespustíte z filmu oči.

Hlavním dějištěm příběhu se stává vlak Orient expres, a ačkoliv by se mohlo zdát, že prostorově omezené prostředí filmu ublíží, opak je pravdou. Poté, co vlak uvízne v závějích, není z něj pořádně úniku, což ještě zvyšuje pocit napětí a podezřívavosti, který se filmem prolíná. Vlak je navíc po vizuální stránce překrásný. Totéž platí o kostýmech hrdinů, které oceníte zejména v tom případě, pokud máte slabost pro dobové filmy. Film nás hravě přenese do úplně jiné doby, která už je dávno pryč, a jeho atmosféra nás zcela pohltí.

Ani po herecké stránce se filmu nedá nic vytknout. Kenneth Branagh sice příliš nevypadá jako knižní Poirot, ale odvádí stejně výborný výkon jako ve všech svých ostatních filmech. Ve vedlejších rolích Poirotových spolucestujících se pak objeví taková zvučná jména jako Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Judi Dench, Willem Dafoe, a takto bychom mohli pokračovat hodně dlouho, přičemž všichni do posledního se do svých rolí dokonale vžili.

Pro fanoušky Agathy Christie a detektivek obecně je tento film povinnost, ale ujít by si ho neměl žádný divák, který má rád chytré, výborně natočené a zahrané snímky. Kenneth Branagh zase jednou nezklamal!

Vychází na DVD, Blu-ray, Blu-ray (Limitovaná edice + Moleskine zápisník) a 2Blu-ray(UHD+BD).

Recenze: Vražda v Orient expresu 85 %

Přidáno: 02.03.2018