Recenze: Westworld 1.sezóna
Žánr: Sci-Fi / Thriller / Western
Premiéra: 3.10.2016
Celkový čas: 10x60 minut
Režie: Jonathan Nolan, Richard J. Lewis, Neil Marshall,
Námět: Michael Crichton
Scénář: Jonathan Nolan, Lisa Joy, Daniel T. Thomsen, Ed Br
Obsazení: Evan Rachel Wood, Thandie Newton, Jeffrey Wright, James Marsden, Ingrid Bolsø Berdal, Luke Hemsworth, Sidse Babett Knudsen, Simon Quarterman, Rodrigo Santoro, Angela Sarafyan, Shannon Woodward, Ed Harris, Anthony Hopkins, Ben Barnes, Clifton Collins Jr., Jimmi Simpson, Tessa Thompson
Recenze: Westworld 1.sezóna 93 %

Premiéra nového seriálu televizní stanice HBO byla netrpělivě očekávána. Příběh o zábavním parku obývaném androidy, který návštěvníkům umožňuje splnit si své nejtajnější sny a tužby, má dlouhou historii. Jde o zpracování knižního hitu úspěšného spisovatele Michaela Crichtona (mezi jeho další díla se řadí například ještě známější Jurský park). Samotný Crichton pak již v roce 1973 natočil filmovou adaptaci svého literárního díla, v níž se jako děsivý pistolník objevil legendární Yul Brynner. Není proto nikterak překvapivé, že časem po této látce, která v sobě skrývá nemalý potenciál, sáhla právě HBO. Výsledkem je dílo, které by se od Crichtonova filmu snad ani nemohlo více lišit a které diváka vezme na strhující jízdu po Divokém Západě.

Jádro seriálu na rozdíl od filmu ze sedmdesátých let nespočívá v akci, nýbrž v pečlivě budovaném napětí. Děj se zpočátku rozbíhá jen pozvolna, což vytváří mrazivou atmosféru nejistoty a paranoie. Seriál vznáší mnoho otázek a vybízí k zamyšlení. Nepříliš lichotivě pak zobrazuje lidskou povahu. Návštěvníci parku jsou vůči androidům kolikrát velmi nelítostní a zacházejí s nimi hrubě. To odráží základní myšlenku seriálu: Kde přesně leží hranice lidskosti? Postupný vývoj androidů napovídá, že zodpovědět tuto otázku není ani zdaleka tak jednoduché. Hranice lidskosti jsou v příběhu postupně posunovány a definovány.

Kromě myšlenkové stránky seriál zaujme i svým vizuálním pojetím. Prostředí parku ztvárňujícího Divoký Západ působí natolik realisticky, že stejně jako jeho návštěvníci uvěříte, že se nacházíte na opravdovém Divokém Západě. V přímém rozporu s tím stojí přísně vědecky a chladně vyhlížející centrum, odkud je park řízen. Tyto dva světy se nakonec propojí a jejich vzájemná konfrontace ještě ztíží už tak dost napjatou a potenciálně též nebezpečnou situaci.

Westworld tedy rozhodně není odlehčené dílo. Vyžaduje pečlivé sledování, aby vám neunikly ani ty sebemenší náznaky vývoje postav. Vystihnout jednotlivé hrdiny nebyl jednoduchý úkol, ale obsazení herci se ho zhostili se ctí. Vyzdvihnout jednoho nejlepšího není možné – od hereckého veterána Anthonyho Hopkinse přes Jamese Marsdena až k Edu Harrisovi… všichni ze sebe vydávají naprosté maximum. Ze ženských rolí zaujme především na pohled křehce působící, ale ve skutečnosti odhodlaná a nevyzpytatelná Evan Rachel Wood.

Seriál velmi záhy strhne a nepustí až do konce série. O jeho kvalitách svědčí i to, že již byla objednána druhá série, kterou diváci očekávají s ještě větším napětím než tu první. Tak dlouho neváhejte a na dosavadní díly se podívejte. Podobně inteligentní, výtečně zahrané a závažné (v tom nejlepším slova smyslu) dílo se v televizi jen málokdy vidí.

Nyní na DVD, Blu-ray a UHD Blu-ray.

Námět, scénář 95 %
Herecké výkony 92 %