Recenze: Zabití posvátného jelena
Premiéra: 2.11.2017
Režie: Yorgos Lanthimos
Námět: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Scénář: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Obsazení: Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Raffey Cassidy, Sunny Suljic, Alicia Silverstone, Bill Camp, Anita Farmer Bergman
Recenze: Zabití posvátného jelena 86 %

Řecký režisér Yorgos Lanthimos proslul svými nevšedními díly, která rozhodně nejsou určená pro mainstreamového diváka. Drama Špičák (2009) a sci-fi drama Humr (2015) ukázaly, že Lanthimos dokáže vytvořit filmy s velmi intenzivní atmosférou, které si budete pamatovat ještě dlouho po jejich zhlédnutí a které vás přimějí k zamyšlení. Ve filmu Humr Lanthimos spolupracoval s Colinem Farrellem, který se nyní objevuje i v jeho nejnovějším režisérském počinu, obdobně osobitém a jen obtížně zánrově zařaditelném snímku Zabití posvátného jelena.

Lanthimos se ve svých dílech často soustředí na mezilidské vztahy (rodinné, milostné, přátelské), které následně pokřivuje, podrobuje zkoušce či představuje v nevšední podobě. Jeho filmy je díky tomu fascinující sledovat, protože nikdy netušíme, co se v nejbližší chvíli stane, jak se postavy zachovají, co udělají příště. Situace, které se v režisérových dílech objevují, jsou bizarní, nevztahují se k naší běžné skutečnosti, a vytvářejí tak alternativní realitu, v níž je zdánlivě všechno možné.

Zabití posvátného jelena v tomto směru není výjimkou. Doposud všední a spokojený život čtyřčlenné rodiny naruší Martinova přítomnost. Martin v tomto případě představuje ten zvláštní prvek, který existenci hlavních hrdinů obrátí vzhůru nohama. Postupně odhalujeme přesnou podstatu vztahu mezi Martinem a Stevenem, který je komplikovanější, než by se mohlo na první pohled zdát. Pouto mezi oběma muži nakonec přivede Stevena do situace, z níž nemusí být návratu.

V případě tohoto filmu platí, že si ho vychutnáte tím víc, čím méně o jeho zápletce budete vědět. Lanthimos diváka úspěšně vtahuje do svého vlastního světa, kde nic není takové, jak byste si zprvu mysleli. Příběh nastoluje již na začátku pomalé tempo, ale jeho atmosféra je natolik intenzivní, že se u filmu navzdory délce okolo dvou hodin nebudete nudit. Z velké části jsou za to zodpovědné již zmíněné dějové zvraty, které jen stěží dokážete odhalit dopředu, a které zaručí, že film budete s napětím sledovat až do samého konce. Stejně jako v případě předchozích režisérových děl platí, že Zabití posvátného jelena se vám spolehlivě zaryje do paměti a vyvolá mnoho otázek, nad nimiž budete uvažovat ještě po skončení filmu.

Zúčastnění herci pak odvádějí výborné výkony. Ačkoliv by se občas mohlo zdát, že přehrávají, jejich herecká práce přesně odpovídá celkovému duchu příběhu - absurdnímu, nerealistickému, bizarnímu. Colin Farrell znovu dokazuje, že je velmi všestranný herec. Ani ostatní herci - Nicole Kidman a představitelé jejích dětí, Raffey Cassidy a Sunny Suljic - se neztratili. Třešničku na tomto bizarním dortu pak představuje chvílemi značně mrazivá přítomnost Barryho Keoghana jako Martina.

Zabití posvátného jelena patří k těm snímkům, které není lehké sledovat, ale které se vám za vaši vytrvalost a ochotu přistoupit na pravidla režisérovy hry odmění výjimečným zážitkem. Podobně skvostných filmů není nikdy dost, a tak si ani tento nenechte ujít.

Vychází na DVD.

Námět, scénář 86 %
Recenze: Zabití posvátného jelena 86 %