Recenze: Zahradnictví: Rodinný přítel
Žánr: Drama
Premiéra: 27.04.2017
Celkový čas: 130 minut
Režie: Jan Hřebejk
Námět: Petr Jarchovský
Scénář: Petr Jarchovský
Obsazení: Ondřej Sokol, Aňa Geislerová, Martin Finger, Jiří Macháček, Gabriela Míčová, Klára Melíšková, Karel Dobrý, David Novotný, Lenka Krobotová, Sabina Remundová, Richard Stanke, Jakub Laurych, Josefína Krycnerová, Rozálie Krycnerová
Recenze: Zahradnictví: Rodinný přítel 81 %

První díl více jak šestihodinové trilogie na Pelíšky však příliš vzpomenout nedává. S výjimkou dvou jmen hlavních postav a vánočních vsuvek si jde svou cestou a svým tempem. Zahradnictví: Rodinný přítel je především pomalým melodramatem, jen tu a tam protkaným zábavnými scénami. Je to snímek vystavený na subtilních, často potlačovaných emocích, které vyvěrají na povrch při propracovaných dialozích a náladových scénách. Je to snímek nabízející prvotřídní výpravu, nádherné a přesvědčivé dobové kostýmy a dobré herecké obsazení.

Jen chvílemi je to pomalé melodrama snad až příliš pomalé. Celá děj prvního dílu se točí kolem milostného trojúhelníku Jindřicha (v Pelíškách Jiří Kodet, tady Martin Finger), jeho ženy Vilmy (Aňa Geislerová, v Pelíškách Magra Vášáryová) a rodinného lékaře Jiřího v podání Ondřeje Sokola. Přesto však dvouhodinová podívaná nenudí a má co nabídnout.

Pomalu vyprávěný příběh odbočuje občas do vedlejších kratších či delších epizod, které bezprostředně ani nesouvisí s příběhem, spíše jen dokreslují atmosféru a náladu filmu. Tak jsou diváci svědky zhruba dvacetiminutové scény Vánoc, ve které rezonuje duch Pelíšků, a spolu s herci večeří, zdobí vánoční stromek, zpívají koledy, rozbalují dárky a dočkají se i pohádky na dobrou noc pro děti. V jiné části filmu překvapí bizarní scéna s ruským vojákem na koni, které vjedeme do domu, sebere ze stolu jídlo a zase zmizí.

Úspěšná dvojice Jan Hřebejk a Petr Jarchovský se pustila do svého životního, velkolepého a ambiciózního projektu. Ve třech samostatných filmech, jež tvoří trilogii, vypráví příběh rozvětvené rodiny, které se odehrává v letech 1939 až 1959. Přitom každý z filmů trilogie má mít dle tvůrců jiný žánr. Druhý díl Dezertér, dějově zasazený do únorového převratu roku 1948, bude vážné drama. Třetí díl, Nápadník, z konce padesátých let bude dle informací komedií, i když obsahující plno smutných a dojemných momentů. Právě on by se měl náladou nejvíc přiblížit Pelíškům.

Druhý díl trilogie by se v kinech měl objevit koncem září a závěrečný díl s podtitulem Nápadník naváže v kinech v listopadu. Je na co se těšit, byť s celkovým hodnocením je třeba ještě počkat, vždyť uvedena byla zatím jen první třetina. Bude zajímavé sledovat, jak bude děj gradovat a zda dostane člověk chuť si pustit po zhlédnutí třetího dílu Pelíšky.

Nyní na DVD.

Přidáno: 16.10.2017