Žánr: Drama
Premiéra: 17.08.2018
Celkový čas: 100 minut
Režie: Björn Runge
Námět: Meg Wolitzer
Scénář: Jane Anderson
Obsazení: Jonathan Pryce, Glenn Close, Christian Slater, Max Irons, Harry Lloyd, Alix Wilton Regan, Karin Franz Körlof, Michael Benz, Carolin Stoltz, Annie Starke, Elizabeth McGovern, Richard Cordery, Morgane Polanski
Recenze: Žena 69 %

Každý rok se objeví několik nenápadných klenotů, které zapadnou v záplavě komerčních filmů, nabušených akčních bijáků a letních blockbusterů. Koprodukční (švédsko-americko-britský) snímek Žena se k nim také řadí. Ačkoliv byl kritiky velice chválen, v České republice ho doposud mnoho diváků nevidělo, a ani ho čeští distributoři neuvedli v kinech. Je to veliká škoda, protože tento film nabízí inteligentní a poutavý příběh, který přiměje k zamyšlení.

Tento snímek má potenciál zaujmout více typů diváků. Jednak literárně aktivní lidi a spisovatele, dále fanoušky zúčastněných herců, feministicky naladěné ženy a v neposlední řadě všechny diváky, kteří si rádi vychutnají inteligentní drama.

Film dokáže přimět k zamyšlení. Nenásilně vznáší víc otázek, na něž neposkytuje jednoznačnou odpověď. Je tak na každém divákovi, aby se sám pro sebe rozhodl, na čí stranu (jestli vůbec na nějakou) se postaví. Film se věnuje potenciálně závažným a těžkým tématům, jako je otázka klamu v manželství nebo ochota bojovat sám za sebe, ale předkládá je způsobem, který nepůsobí tíživě. U snímku se sice nebudete smát (o to mu ostatně ani nešlo), ale do deprese vás pravděpodobně také neuvrhne a na laciné citové vydírání si už vůbec nepotrpí.

Drama podobného ražení nabízí dostatek prostoru k hereckému vyžití, a záleží jen na hercích, jak se s touto příležitostí popasují, do jaké míry ji využijí. V tomto snímku ji využili na sto procent. Glenn Close opakovaně prokázala, že se plně dokáže ponořit do svých postav, procítit je až na kost a vytvořit tak realisticky vyhlížející hrdinky. Není přílišným překvapením, že za svůj výkon Close získala prestižní ocenění Zlatý glóbus, a navíc byla za tuto roli nominována na Oscara. Můžeme tak jen hádat, jestli se ho dočká, či ne - za své ztvárnění Joan by si však zlatou sošku rozhodně zasloužila.

Glenn Close filmu jasně herecky dominuje, ale ani ostatní herci se nenechali zahanbit. Jonathan Pryce je další zkušený herec a jako Joe působí dokonale přesvědčivě. Ve vedlejší roli dotěrného novináře zaujme Christian Slater a v roli syna Joea a Joan zazářil mladý britský herec Max Irons. Celkově se tak hereckému obsazení nedá nic vytknout, a silné výkony herců jsou jedním z hlavních důvodů, proč se vyplatí tomuto snímku věnovat pozornost.

Příběh začíná relativně nenápadně, ale brzy se začne ukazovat, že pod pokličkou manželství Joea a Joan je něco shnilého. Napětí se pak postupně stupňuje a snímek vás díky tomu spolehlivě vtáhne do děje. Jeho přibližně sto minut tak uběhne svižným tempem, přičemž především okamžiky konfrontací mezi hrdiny nemají chybu.

Zhodnotíme-li tento snímek jako celek, dostaneme dílo, které by si zasloužilo mnohem větší pozornost, než jaké se mu v českých vodách dostalo. Žena je nejenom inteligentní a v nejednom případně tne bolestně do živého ve svém zobrazení manželství a (sebe)klamu, ale rovněž nabídne herecké výkony na oscarové úrovni a spolehlivě při sledování nasytí vaši mysl i duši.

Vychází na DVD a Blu-ray. Pokud máte rádi filmová dramata, nahlédněte zde pro další nabídku :)

Výprava 8 %
Recenze: Žena 69 %