Recenze: Zlato
Žánr: Drama / Dobrodružný / Thriller
Premiéra: 16.2.2017
Režie: Stephen Gaghan
Námět: John Zinman, Patrick Massett
Scénář: John Zinman, Patrick Massett
Obsazení: Matthew McConaughey, Édgar Ramírez, Bryce Dallas Howard, Corey Stoll, Toby Kebbell, Rachael Taylor, Bruce Greenwood, Stacy Keach, Michael Landes, Timothy Simons, Bill Camp, Macon Blair, Adam LeFevre, Dylan Kenin, Matthew Page, Frank Wood, Kristen Rakes, Ben Whitehair, Hank Rogerson, Sahajak Boonthanakit, William Sterchi, John Wojda, John Pirkis, Russ Dillen, Catherine Haun, Vic Browder, John Lawlor, Joshua Harto, Frank Bond, Michael E. Stogner, Rick Anglada, Jackamoe Buzzell
Recenze: Zlato 88 %

Zlato vychází ze skutečných událostí, ačkoliv došlo k pozměnění jmen postav a dalších faktů. To nic nemění na tom, že jde o typického zástupce kategorie oscarové drama, jehož ambice v tomto směru byly nepřehlédnutelné. Ačkoliv žádného Oscara nezískal ani na něj nakonec nebyl nominován, nedá se tomuto snímku upřít, že je kvalitnější než spousta jiných úspěšnějších děl. Především díky tomu, že na samém začátku strhne a nedá divákovi vydechnout až do konce. Základní premisa snímku je jednoduchá a dokonale přehledná. Příběh po celou dobu uvažuje vyvážené tempo, takže ačkoliv se může zdát, že se v něm (s dvěma čestnými výjimkami) nedějí žádné velké zvraty, ani na okamžik nenudí.

Ještě větší uznání si pak zaslouží herecké výkony. Matthew McConaughey již v minulosti opakovaně dokázal, že je do role schopný se hluboce ponořit a třeba i kvůli ní drasticky pozměnit svůj zevnějšek. Jedním příkladem za všechny je jeho Oscarem oceněná úloha v dramatu (shodou náhod rovněž vycházejícím ze skutečných událostí) Klub poslední naděje (2013). Pro tento film nabral značnou váhu, oholil si hlavu a celkově neváhal se zošklivit, což jeho již tak kvalitnímu výkonu dodává na soustředěnosti. Kenny Wells možná není příliš sympatický hrdina, ale divákům je dovoleno k němu velmi brzy proniknout a protože mu lidé v jeho okolí do cesty kladou nemalé překážky, nejspíš mu i nakonec začnete držet palce.

Druhou nejdůležitější úlohu pak nepřekvapivě ve filmu zastává Édgar Ramírez jako Michael Acosta. Ramírez a McConaughey vytvářejí velmi dynamické duo a vzájemně se výborně doplňují. Z vedlejších rolí pak na sebe strhávají pozornost křehce působící Bryce Dallas Howard a dokonale přesvědčivý Corey Stall jako bankéř.

Ačkoliv film bývá primárně řazen do žánru dramatu, není v něm nouze o nejeden humorný moment. Humor je v tomto případě značne černý a dotváří celkové ladění snímku. Chvíli u něj budete samým napětím nedýchat, sem tam se zasmějete a občas budete zatínat pěsti, jak moc k vám Zlato pronikne a vtáhne do svého světa. Kdyby to náhodou nestačilo, za zmínku stojí vydařený soundtrack a krásné vizuální pojetí přírodních scén (podstatná část příběhu se odehrává v exoticky působící Indonésii).

Ačkoliv Zlato svým námětem na první pohled nemusí zaujmout všechny, pokud mu dáte šanci, vyklube se z něj solidní napínavé drama s občasnými záblesky humoru a vydařenými hereckými výkony. Což rozhodně není málo a řadí to tento film ke snímkům, jejichž zhlédnutí za to stojí. Obzvlášť jestli chcete vidět Matthewa McConaugheyho v další takřka oscarové herecké kreaci.

Nyní na DVD a Blu-ray.

Recenze: Zlato 88 %

Přidáno: 23.08.2017