Recenze: Zmenšování
Žánr: Drama / Komedie / Sci-Fi
Premiéra: 11.01.2018
Celkový čas: 135 minut
Režie: Alexander Payne
Námět: Alexander Payne, Jim Taylor
Scénář: Alexander Payne, Jim Taylor
Obsazení: Matt Damon, Christoph Waltz, Hong Chau, Kristen Wiig, Rolf Lassgård, Ingjerd Egeberg, Udo Kier, Søren Pilmark, Jason Sudeikis, Maribeth Monroe, James van der Beek, Kristen Thomson, Patrick Gallagher, John Reynolds, Martha Girvin, Neil Patrick Harris, Laura Dern, Niecy Nash, Margo Martindale, Kerri Kenney, Don Lake, Mary Kay Place, Jeff Clarke, Juan Carlos Velis, Veena Sood, Brigette Lundy-Paine, Pepe Serna, Margareta Pettersson, Joaquim de Almeida, Warren Belle, Virinderpaul Singh, C.J. Vana, Donna Lynne Champlin, Jayne Houdyshell
Recenze: Zmenšování 87 %

Zmenšení lidí je ve filmové tvorbě překvapivě málo častý motiv - aspoň s ohledem na to, kolik možností k vyprávění zajímavého příběhu nabízí. Schválně, kolik filmů s tímto tématem si dokážete vybavit? Vedle sci-fi klasiky typu The Incredible Shrinking Man (1957) nebo komedie Miláčku, zmenšil jsem děti (1989) jich většina upadá do pozadí. Jestli se Zmenšování stane obdobným favoritem přetrvávajícím zub času, se hned tak nedozvíme. Jedna věc je však jistá už v tuto chvíli - jde o zatraceně dobrý film.

Americký režisér Alexander Payne se specializuje na filmy, které může bez problémů sledovat i široké publikum, ale přesto jsou natolik zvláštní, aby vybočily z řad mainstreamových snímků. Ať už jde o drama (Nebraska) či komedii (Bokovka), Payne do svých děl dokáže vnést značnou dávku originality, díky níž si získal zájem a náklonnost diváků.

Rovněž Zmenšování nese znaky režisérova rukopisu. Záhy po začátku nás vtáhne do svého světa díky jedné geniální, a zároveň jednoduché myšlence - co kdyby se lidé nechali zmenšovat, aby se vyřešil problém přelidnění? Menší člověk pochopitelně zabere méně místa. S tímto nápadem se dalo rozehrát mnoho zábavných možností, a film tak díky své nápaditosti ani na okamžik nenudí. Ačkoliv trvá dvě a čtvrt hodiny, což je poměrně mnoho, bude vás bavit ho sledovat, protože budete s napětím očekávat, s jakým nápadem režisér a scenárista v jedné osobě přijde příště. Film pak v sobě dovedně mísí více žánrů - jde zároveň o komedii, sci-fi a drama, přesto nepůsobí přeplácaně.

Ve filmu o zmenšování lidí samozřejmě nesmí chybět speciální efekty. Ty jsou velmi podařené a je radost sledovat, jak vypadá svět zmenšených lidí. Efekty během doby existence filmů pokročily neuvěřitelně daleko, a na tomto snímku je to názorně znát.

Jenom efekty pochopitelně nejsou všechno. Velmi důležité jsou i herecké výkony. Ani v tomto směru film nezklamal. Je přímo nabit výborným hereckým obsazením. Matt Damon v hlavní roli odvádí sympaticky civilní výkon. Podobně přirozeně působí jeho filmová manželka Audrey v podání Kristen Wiig. Velké množství pozornosti na sebe strhne tradičně výborný Christoph Waltz. V menší roličce potěší Neil Patrick Harris. A takto bychom mohli pokračovat hodně dlouho, nikdo ze zúčastněných herců se za svůj výkon stydět nemusí.

Někteří diváci filmu vytýkali jeho délku, ale podobně fascinující příběh si zaslouží rozpracovat. Vztahy mezi hrdiny jsou vylíčené realisticky, a zároveň díky své spletitosti zaujmou. Zmenšování je jednoduše inteligentní, netradiční a propracované dílo, které si vychutná každý milovník dramatických komedií se sci-fi nádechem.

Nyní vychází na DVD, Bluray a 2Bluray(UHD+BD). Pokud Vás zajímají i ostatní 4K filmy, stačí kliknout zde :)

Recenze: Zmenšování 87 %

Přidáno: 13.05.2018